Gryning

Gryning

måndag 2 september 2013

September


Augusti blev en bra månad. Blir september det också? För min del är det två faktorer som kommer att ha störst betydelse för hur det ska bli med det resultatet: Mitt humör och vädret. 

Jag kommer att fortsätta gå ner mig med hjälp av mina promenader och då spelar vädret in, samma om jag ger mig ut för att leta svamp. Jag hoppas nämligen att det, trots att sommaren varit torr här, ska gå att hitta kantareller snart. För att det ska bli någon fart på svamparna behövs regn och jag vill nog helst ha det på nätterna och lite mera av skön sol om dagarna. Då blir jag på bra humör.

Den här månaden har jag den här bilden hängande på väggen.



4 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Precis så! Härlig augusti och en lika härlig september. Så ska det vara!

När maken blir pensionär om några veckor, då ska vi unna oss en skön dag till de goda svampmarkerna litet längre norrut i Skåne.

Det är en mycket fin septemberbild du har valt. Den annalkande hösten syns i bilden.
Hoppas att du hittar kantareller. De är goda!

baraenbildavmig sa...

Jag säger som Märit, bilden är en septemberidyll. Inte tänker man på himlens färg, men självklart ser du den. Det är mycket man ska tänka på, uppenbarligen.

BeBest sa...

Kantarellerna har känt av det varma torra vädret här så de behöver nog ”vattnas på lite” om det ska bli något att tala om för deras del.

Vet du, det här fotot blev inte vad jag hoppats på när det kom i tryck. Himlen blev grönaktig och så är det inte på originalet. Orsaken till detta har att göra med en tryckteknisk detalj jag då inte kände till.

Vanligtvis använder vi tre färger i vår dator för att bygga upp färgblandningarna på vår bildskärm. Man brukar kalla det RGB-profil.

Bildfilen som skickades till tryckeriet hade följaktligen den RGB-profil som min dator använder men tryckeriet använder fyra färger, CMYK-profil, för att skapa bilderna. Då måste min fil tolkas om för att passa deras tryckteknik. I den processen blev det något fel. Nu vet jag att man tar risker om man använder RGB-profilen och ska skicka nästa års bilder i CMYK-profil istället. Då slipper den bli omtolkad hoppas jag.

BeBest sa...

För den som är van att sända foton på tryckning är det här vardagsmat men för en novis är det en annan sak.

Det finns n del teorier bakom det där med hur bildernas färger ska sättas samman elektroniskt. RGB-profilen är bara en av dem. De som jobbar med bildbehandling har fler alternativ att skifta emellan beronde på hur bilderna ska presenteras för publiken. Mest komplicerad färguppbyggnad har man då det handlar om avancerat konsttryck. Minst komplicerad för sånt som ska visas på internet eftersom bilderna måste kunna användas av alla datorer, surfplattor och mobiler.

Skicka en kommentar