Gryning

Gryning

måndag 16 september 2013

Sommaren är över


Nu har jag bestämt att det är höst! Krukväxterna har fått lämna balkongen och står nu inomhus. Några har återfunnit sina platser medan andra fått nya eller väntar ännu på att bli ansade och ”friserade”. 

Dessa miljöombyten brukar öppna för parasitangrepp på främst hibiskusarna. Jag har dem därför under särskild uppsikt tills vidare. De som i dagsläget har knoppar får vänta på sin beskärning men den kommer! Drabbas de av återkommande angrepp kommer jag klippa bort mycket av grenverket inklusive toppen. Nästa år kommer nya grenar. 

Kapade kvistar sätter jag i vatten eller mossa. De, som fram i vår har överlevt den behandlingen, har då bildat rötter och ska komma i jord. Tar de sig, får de stanna inne över sommaren medan moderplantorna blomstrar ute. Till hösten har jag då sticklingarna stora och fina och de kan ta över i successionen ifall moderplantorna farit illa av balkongvistelsen.

4 kommentarer:

Libra sa...

Ja tyvärr är sommaren nog över nu även här.
Regnigt och kallt här idag.
Men du har ju lite av sommaren kvar inne genom dina växter. =)

baraenbildavmig sa...

Varmt välbehövligt regn i mängder. Måste ut i det, men jag har mitt röda paraply. Borde nog följa ditt exempel och se om mina blommor, kapa den stora hibiskusen till exempel.

BeBest sa...

Jag såg i morse att det låg ett stråk med regn över er.

Det mesta av sommaren har jag nog liggande i form av foton i datorn. Dem kan sen vid behov ta fram och minnas. :)

BeBest sa...

Blommorna är inne men de flesta behöver nog tuktas en aning. Det får bli efter hand.

Det regnade här under natten och har kommit en del skurar under dagen. Jag hade ärende ner på stan under förmiddan och just då sken solen.

Skicka en kommentar