Gryning

Gryning

torsdag 5 september 2013

Tidigt en morgon


Dimslöjor dansade över vattnet och solen var på väg att bryta upp molnen. Jag stod åter vid Luvsjön och såg solen tända gryningens gyllene kulörer.

En gammal engelsk visa började tona fram i mig och jag mindes ett avsnitt ur den gamla TV-seien Bonanza där Pernell Roberts i rollen som Adan Cartwright sjunger Early one morning. Ovanför mig bar himlen vita flammor.

Det fanns ännu dagg i gräset och på barr och blad. Jag gick i en värld av fint solglitter men det var svårt att fånga lystern i de små dropparna på bild. Till och med inne i timotejens blomma fanns fuktskimmer men det syns knappt.

En ny skön dag hade börjat.

8 kommentarer:

imsys sa...

Jag beundrar din energi att ta dig ut i tidiga morgonen för att fånga allt vackert ljus. Själv vaknar jag i svinottan varje dag men latmasken har slagit till så jag blir sittande hemma och knäpper det som ev visar sig genom fönstren. Bör nog skärpa till mig...

BeBest sa...

Jag måste försöka hitta variationer på de foton jag brukar ta. Morgonljuset och dimslöjorna kan då hjälpa mig på traven. Idag tog jag sovmorgon men det kommer nog fler tidiga morgnar vad det lider. Det är skönt ute i gryningen.

baraenbildavmig sa...

Så vackra bilder! Ja, det är tur att andra fotar det jag gärna ville så att jag får se det! Timotejblomman ser ut som en dammvippa.

BeBest sa...

So jag skrev i presentationen av min blogg: Mina bilder är till dem som inte kan komma till platser jag kan gå till. Så varsågod! :)

De engelskspråkiga har många namn på timotej: Timothy-grass, Timothy, Meadow cat's-tail, Common cat's tail, Förmodligen syftar beteckningen kattsvans just på den yviga blomman.

Anna sa...

Vackert!

BeBest sa...

Tack Anna! :)

Anonym sa...

Så fina bilder du tagit i gryningen! Bröderna Cartwright var mitt favvoprogram som 13-åring, jag sprang över åkern till min moster som hade tv, en gång i veckan när programmet sändes. Adam Cartwright, den näst äldste, var min stora kärlek må du tro;)! Early one morning tycker jag mycket om fast i den långsammare varianten, Adams version är inte lika stämningsfull. Men tack för denna nostalgitripp! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :)
Jag hade lite tur där. Det fanns möjligheter till flera foton av andra motiv också men jag fick inte till dem så som jag ville ha dem innan chansen försvann.

Jo familjen Cartwright var en stor favorit!! Där satt vi bänkade hela högen och stirrade på den svart-vita bildskärmen!

Skicka en kommentar