Gryning

Gryning

söndag 20 oktober 2013

Broarna i parken


Igår nämnde jag att vi kunde som hastigast ta en del bilder i Carl Ugglas Park medan vi passerade den på väg mot Gatstuberget. Orsaken därtill var att vi kom så att säga från fel håll i förhållande till den lågt stående solen. Träden och skogen vände den skuggade sidan till, vattnet låg grått och solen gav bländande stickljus in mellan trädtopparna. Det krävs omsorg om fotografistunden om man ska lyckas under de förhållandena och jag ansåg inte tiden till det finnas. 

Jag försökte dock hitta ett ställe vid en av broarna för att få med mig något att visa.

Efter vändan runt Djulö Gärde var förhållandena annorlunda och nu gavs alla möjligheter. Jag fortsatte att koncentrera mig på de snöiga broarna.

Broar kan ju även användas till att knäppa bilder från. Den här vyn brukar jag ofta försöka få med mig. Nu har mycket av lövprakten fallit men än finns det färger att hämta.

En annan grann höstvy jag ofta ger mig på är den här. Under sommaren är däremot allt en rätt likartad grönska och motivet blir därmed tämligen ointressant.

Jaa, ska vi säga att vi nöjer oss så?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så vackert! Älskar broar. / Monika

BeBest sa...

Tack Monika! :-)
Eftersom det finns tre broar över öppet vatten finns det möjligheter att hitta passande vinklar till att få med åtminstone någon. Den här gången syns två av dem. Den tredje står jag på och tar sista bilden från.

baraenbildavmig sa...

Det är något speciellt med broar. Broar med speglingar är en bonus men den snöiga bron är lite extra den här gången. Snyggt när man ser de små krängningarna i den. Den nedersta bilden med krusningarna på vattnet är också härlig, vattrat vatten!

BeBest sa...

Vågorna utifrån Duveveholmssjön brukar komma in under den yttersta bron men sen dämpas de av näckrosorna och vassen. Längre in i viken är det vinden som får försöka åstadkomma nya krusningar om den kommer åt.

Ska det vara någon mening med att ta bild på en enkel promenadbro måste den åtminstone tillfälligt bjuda på något extra. Speglingar eller något annat kan öka möjligheten att bli porträtterad. :-)

Skicka en kommentar