Gryning

Gryning

torsdag 10 oktober 2013

Fotofunderingar


Jag har länge önskat mig en bättre kamera. En ny kamera gör mig inte till en bättre fotograf men jag får å andra sidan möjlighet att visa mina tillkortakommanden på ett tydligare vis. En viss modell av ett visst märke har varit önskemålet. Det jag önskat är en kamera med mycket bättre bildsensor och en reell möjlighet att ta bra foton även då motivet befinner sig på längre avstånd. En halvproffsig systemkamera med flera objektiv skulle lösa vissa av problemen men det innebär även att den smidighet jag har hos min nuvarande kamera går förlorad.

Den kamera jag har idag är en liten 7 år gammal kompaktkamera. Utvecklingen har lämnat den långt bakom sig. Jag behöver inte ha senaste nytt och dyraste komponenter men jag önskar mig en kamera som klarar att få till bra bilder även då ljuset är svagt och kontrasterna i detaljerna suddas ut. Det är på den punkten min kameras prestationer är som sämst, samtidigt som det ofta är i miljöer där dessa situationer är vanliga, som jag vistas i. Vidare vill jag med behållning ta foton av djur som befinner sig på andra sidan åkern, högt uppe i ett träd eller en bit ut på sjön. 

Den kamera och det objektiv jag länge önskat mig skulle kosta bortåt 20000 kronor tillsammans. Det är ingen värsting men det är ändå mycket pengar. Jag tror jag har hittat andra lösningar på detta. Låt säga att jag tills vidare behåller den lilla kameran som fungerar bra på näravstånd och sen kompletterar den med en som har så kallad superzoom. Den gamla trotjänaren skulle därefter om något år kunna ersättas av en nyare med liknande design men med utbytbara objektiv.

Det är ungefär så tankarna går.



6 kommentarer:

imsys sa...

Min Canon 550D kostade mig förra året runt 5000 kr. Det var ett paketpris med extra zoomobjektiv 75-300 mm inkluderat. De där erbjudandena kommer då och då - Nikon har visst ett liknande nu. Det du sett av mina foton visar väl att en sådan lösning duger alldeles utmärkt? Trots att jag inte satt mig in i inställningar och sådant än...

BeBest sa...

Jag ska rabbla lite modeller nu. :-)
Trotjänaren är en Panasonic LX2.
Den dyra jag länge drömt om är en Panasonic GH3.
Superzoomkameran skulle kunna bli en Panasonic FZ200 och den skulle senare kunna kompletteras med en Panasonic GX7 eller dess ersättare.
Jag har titta lite på utgående modeller från olika butiker och frågan är väl om jag om något år kommer att trivas med en kameramodell som hade ett antal år på nacken redan då den köptes även om den kom direkt från lagerhyllan.

Nog skulle en sån lösning duga men mina förslag innebär att kamerautrustningen väger mindre och det kan spela roll då jag är ute och övermodigt traskar iväg långt bort och sen mer än lagom trött ska knalla tillbaka. :-)

baraenbildavmig sa...

Det är verkligen inte lätt att veta vad man ska ha i denna djungel av kameramodeller som dimper ner stup i kvarten. Du verka har kommit på en vettig lösning för att slippa vänta. Jag skrev ju tidigare att jag var i stort behov av en miniliten kamera för att ha med i fickan vid stadsbesök och även annars när kroppen säger ifrån. Min Nikon D60 har jag varit nöjd med sen jag fick den, men behöver alltså ett komplement. För en vecka sen slog jag till på en Panasonic Lumix TZ40. Jag hade sett den rekommenderas för bildkvalitet bland annat. I helgen dök ett test av kompaktkameror upp som gav min PL nästan en jumboplats bland de testade kamerorna. Bildkvalitet ute fick 3 av 5 och den fick kritik för oskarpa bilder med bildstabilisatorn, vilket är allvarligt för en kamera med superzoom. Jag blev riktigt modfälld. Nu har jag varit i kontakt med försäljaren som är högst förvånad över testet och har letat fram ett annat test där man rekommenderar kameran. Även svärsonen som jag pratade med igår hittade positiva omdömen om kameran. Jag tog med mig kameran till vårdcentralen igår och testade lite i det grådassiga vädret. Jag har inte orkat sätta mig in i kamerans funktioner riktigt så jag vet verkligen inte. Inte var det "Tjoho, vilka bilder!" i alla fall.Glädjen över en ny liten kamera försvann på nåt sätt. Men den väger bara ca 200 gram med batteriet.

BeBest sa...

Detta med bildkvalitet varierar nog med tycke och smak. Panasonic brukar ha bra optik av egen tillverkning eller en alldeles utmärkt genom samarbete med Leica. Det som tidigare fallerade hos Panasonic handlade i stort om hanteringen av brus och ljuskänsligheten. Kamerorna från förr krävde helt enkelt bra ljus. Idag har man lagt ner mycket forskning och utveckling på att få resten av kameran att bli i klass med objektiven från Leica och den satsningen har också givit ett gott resultat som fått fram Lumix-kamerorna till framkant av tätklungan i sina klasser!
Sen är det det där med färgåtergivning. Det kan skilja en hel del mellan tillverkare men även mellan olika modeller från samma tillverkare fast också mellan olika program hos den enskilda kameran. Väljer jag inställningen landskap på min kamera vet jag att det blir bilder med färgerna blått och grönt mera framträdande än övriga kulörer. Likaså om kameran själv helt och hållet får stå för automatiken och själv bestämma hur inställningarna ska bli.
Väljer jag ett bländarprioriterat läge blir det inte så men då får jag istället ägna ISO-värdet en tanke och inse att på min kamera går gränsen mot störande brus vid ISO 800. Det är rätt lågt om man jämför med dagens kameror och var faktiskt det även 2006 när kameran var ny! Det här lär man sig efter ett tag och så försöker man välja det som kan tänkas ge bästa resultat.

Här har du en oberoende test där man inte tyckte din kamera var ankskit!
http://www.photographyblog.com/reviews/panasonic_lumix_dmc_tz40_review

baraenbildavmig sa...

Det är väl förmodligen såna test bland andra som jag har läst innan jag bestämde mig. Jag skulle förmodligen kunna låta köpet gå tillbaka, men jag tänker att jag står mitt kast. Men på nåt sätt är känslan av ett bra köp solkat.

BeBest sa...

Kan så vara men låt kameran få visa vad den kan och gör din egen bedömning! Det är dock du som bäst vet vad du vill göra med kameran. Klarar kameran uppgiften på det vis du vill, kan testarna som klankar på din kamera torka sig där bak med sin testrapport! Det är du och din kamera mot världen! :)

Skicka en kommentar