Gryning

Gryning

lördag 19 oktober 2013

Det har visst snöat


Ibland följer jag plötsliga infall och sticker ut en stund med kameran, ibland försöker jag planera dessa fotopromenader i förväg. När jag förstod att det skulle kunna komma snö här, satte funderandet igång. Vart går jag då? Det dröjde inte så länge innan jag hade de grova dragen klart för mig och det fick duga så. Vill ni följa med?

Då går vi. Solen är på väg upp nu. Vi måste raska på lite för att få med något av soluppgången. Det drar fram en hel del moln över himlen men det finns ju även en del gluggar i dem. Det kan nog bli fint när det blir dags för solen att tända belysningen. Jag tänkte att vi för söker hålla oss undan vinden så gott det går för den biter lite i fingrarna. I skogen har det inte fallit så mycket snö. Se där nu börjar molnen få lysande kanter! Nu ska vi skynda oss ut längs järnvägsbanken och hitta en plats där det går att ta bilder medan solen stiger över skogen på andra sidan Duveholmssjön.

Man fryser lätt om man stannar för länge, så nu går vi tillbaka mot äppelträdet vi nyss passerade. Jag sa inget då men jag såg äpplena och jag vet sedan tidigare att de är goda. De duger att fotografera också.

Nu ska vi vidare! Vi tar promenadvägen genom Carl Ugglas Park och hinner nog med ett par snabba bilder i förbifarten medan vi fortsätter mot Djulö Gärde. Här känns nordanvinden av igen men solen börjar ju också märkas. Jag tänkte prova vad man kan använda kamerans zoomfunktioner till då det finns en större avstånd att jobba med. Drar man på med mycket förstoring blir distansen mellan nära och långt bort kortare. Den flacka landskapsbilden förändras och vyerna får mer dramatik. Här är det en dryg kilometer som tryckts ihop. Dungen till höger i bild ska vi nog kunna hitta ett speciellt kapital i vad det lider.

Jag har tänkt att vi ska fortsätta framåt nu och ta oss upp på Gatstuberget. Vi behöver nog röra på oss, så vi blir uppvärmda. Här ska vi upp! Det blir väl bra?

Vad sa du, tog det emot? Vi har knappt börjat ju! Kom igen nu! Kämpa!

Hur är det med flåset? Nej, se inte nedåt! Det är ju upp vi ska!

Ja, ta i lite nu, visa lite vilja! Ända upp ska vi!

Ja, det var ju lätt som en plätt. Kolla utsikten nu! Det här ser du inte när du står på vägen!

Sa jag att det kommit snö under natten? Den lär förhoppningsvis inte ligga kvar så länge till men den är ju ren och fin och solen gör ju sitt till.


Ska vi gå ner igen nu? Det drar om öronen ja! Jag ska bara försöka få en bild av de där träden där borta. Det är ju inte så ofta man kan få foton av dem från samma höjd som deras toppar.

Jo jag nämnde något om kapital. Det var de här tre rådjuren jag tänkte på. Jag såg dem förra gången jag var här också. Den här gången blev det helt andra foton! Det jag då gissade att möjligen kunde vara vara en bock visar sig nu även ha fina horn med 6 taggar! Avståndet är ca 275 meter. Fotot är inget att skryta med men man ser i varje fall vad som finns där.

Vi går tillbaka samma väg vi kom men jag tänkte vi skulle titta lite mer på Carl Ugglas Park nu när det är mitt på dagen och solen kommit upp ordentligt. En annan dag? OK, då säger vi så!

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Pust, vilken promenad du tog oss med på! Du får ju tänka lite på oss som känner oss halta och lytta! Men vackra stigar, vyer och detaljer! Jag gillar bild nummer åtta lite extra med dess buktande linjer och nästan konkava fält. Mycket tilltalande för ögat!

Roligt att kunna syna rådjuren lite närmare!

BeBest sa...

Tycker du att jag är för hurtig? :-D Då skulle du bara veta vad min äldsta dotter tyckte när jag sprang bredvid henne och hejade på värre än en upphetsad Gunde Swan medan hon tränade i uppförsbackar inför rullstolsmaraton! Hon hade nog velat strypa mig med cykelpumpen om hon bara kommit åt!

Det var från någonstans bland träden där i allén i bild nr 8, som jag fotade rådjuren.

Mingla sa...

Det var en trevlig tripp tycker jag.. Jag gillar inte riktigt backen men det var fint när man väl var uppe.. Idag har den mesta av snön försvunnit här hos mig och jag känner mig nöjd med det.. Gubben är i Arboga och han har nästan 3cm i skogen där så det kom ordentligt på vissa ställen..
Ha en fortsatt fin dag nu.. :)

BeBest sa...

Det var bara halva backen. För att komma fram till stället man ska gå in i skogen har man först fått knata upp en bra bit på asfalt först. Den backen brukar ingå triatlon-tävlingen de har här under hösten. Jag tror det är två varv de kör upp för den.

Jnön har försvunnit här också under dagen men annars tycker jag att nordan biter.

Skicka en kommentar