Gryning

Gryning

tisdag 29 oktober 2013

Innan stormen


Ovädret var i antågande påstods det. 

- Bra, tänkte jag! Då går jag ut iväg och tittar efter hur det ser ut i skogen innan vinden drar in. Jag kan ju gå tillbaka sen någon dag då att lugnat sig för att kolla ifall det hänt något.

Den nya kameran fick vara med för nu skulle den få visa vad den kunde i det besvärliga ljuset medan molnen härjade fram över himlen. Sammanfattningen av kamerans prestationer under min ledning är att i skogen krävdes det speciella programmet för naturscenerier om det skulle bli något alls. 

Vidare upptäckte jag att optiken gärna böjer trädens toppar. Det är tydligen ett av de pris man får betala om man skaffar sig en zoomkamera. Ytterkanterna av motiven kröks under vissa omständigheter en aning tunnformigt.  Mitten på fotot blir helt som det ska men utåt sidorna förvrängs bilden. Bra att veta ifall man fotar träd eller höga hus på relativt nära håll. 

Endast ett av alla foton från skogen fick godkänt. Det var inte enbart kamerans fel att övriga bilder underkändes. Fotografen visade sig nämligen ha en god förmåga att hålla kameran snett.

Förutom ett foto fick jag med mig lagom mycket trattkantareller så det räckte till en varm smörgås. 

Kameran fick också visa vad den kunde i öppna landskap men då med andra inställningar. Resultatet var nog bättre än förr men inte helt vad jag hoppats på beträffande detaljskärpan. Testerna fortsätter således. Vi ska nog läras det där med hur vi vill ha det, kameran och jag. En vacker dag så ...

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det var väl ett foto som fick mer än väl godkänt! Grönt är skönt!

BeBest sa...

Scenery-programmet tycks göra jobbet enligt mina intentioner men då det gäller övriga program finns en del att lära sig för min del innan de passar. Jag tror även att de är kontinuerligt beroende av korrigeringar av vitbalansen. Sånt behövde jag inte bry mig så mycket om tidigare så det sitter inte ryggmärgen eller tummen än.

Skicka en kommentar