Gryning

Gryning

onsdag 16 oktober 2013

Knäppa foton med testvinnare


I förra veckan antyddes här att jag hade planer på att komplettera den lilla kameran med en större med bättre zoomobjektiv. Jag slog också till och beställde en Panasonic FZ200 från Cyberphoto i Umeå. I måndags fick jag besked att kameran fanns att hämta hos min Ica-handlare.

Samma dag som kameran beställdes beställde jag ett extra batteri från Batteriexperten i Halmstad. Jag hade kunnat skaffa ett originalbatteri från Cyberphoto men för priset av det hade jag fått 3 hos Batteriexperten. Kanske håller originalet längre än ersättningsbatteriet men 3 gånger längre tror jag inte på. Batteriet fanns att hämta här i Katrineholm mindre än 24 timmar efter beställningen gjordes! Batteriexperten är oerhört snabba och verkar ha allt i batteriväg till mycket låga priser och därtill fraktfritt. Jag har sagt det förr och jag säger det igen: Det kallar jag service!

I måndags hämtade jag kameran, laddade batterierna och började undersöka vad jag köpt. Igår gick jag ut och bekantade mig lite mer med kameran och dess zoom. Jag fotade både tokigt och slugt utan urskiljning bara för att se ifall det var möjligt. Detta foto är taget utan zoom. Det fotot skulle min lilla också klara. Men vad den lilla inte klarar är att zooma in så träden längst bort i bild, det är nästan 900 meter dit, inte kan visas i sin helhet utan topparna kapas av bildutrymmet. Ni anar vad det kan innebära om jag får se älgar eller hjortar på avstånd.


Sen gick jag hem för att lära mig mer om inställningarna. Nästa test handlade om att se vad kameran klarade under usla ljusförhållanden. Det pågick en fotbollsmatch på teven. I halvtidspausen fortsatte jag att läsa bruksanvisningar och annat medan jag fingrade på kameran. Det var då jag upptäckte att detta var möjligt. Utan annat ljus än lampan över soffordet gick det att få till foton utan minsta knot från kameran. Det hade min lilla inte klarat! Det här bilden är inte åtgärdad mer än att den beskurits något. Inget har gjorts åt skärpa, färg eller kontraster.

Min nya kamera är en testvinnare enligt Digital foto för alla. Det tror jag nog den lilla kameran instämmer i.

Jag tycker det också så här långt och testerna lär fortsätta ett tag till. Bered er på knäppa foton!

8 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Grattis till kameran och även batteriköpet! Du lär snart har testat alla funktioner med den farten. Mitt testande ligger nere, väntar på bättre mående.

BeBest sa...

Tack Du!

Jag har väl främst tänkt använda kameran för stillbilder så filmfunktionen och vad därtill hör får vänta.
Hoppas du snart återfår krafterna!

imsys sa...

Så roligt för både dig och oss! Ser fram emot ännu mer suveräna foton med nya suveräna kameran!

BeBest sa...

Om bilderna blir bättre komponerade eller om motiven kommer att väljas med större omsorg återstår att se. Resten blir nog som vanligt så några stora förändringar bör man nog inte räkna med innan jag lärt mig hantera kameran och förstått hur alla dess möjligheter kan användas. Vi får se nästa år vid den här tiden ifall ett års lärotid varit tillräcklig.

Äldsta dotra sa...

Hurra!

BeBest sa...

:-)

Anonym sa...

Va kul att du köpt dig en fin, bra ny kamera. GRATTIS! / Monika

BeBest sa...

Tack Monika!
Nu ska jag väl inte behöva klaga på att kameran inte klara det jag vill. Nu är det jag som inte klarar att få fram vad kameran faktiskt kan ... men det går väl att ändra på hoppas jag. :-)

Skicka en kommentar