Gryning

Gryning

torsdag 17 oktober 2013

Teori och praktik


Igår blev det under eftermiddagen tillfällen för solen att bryta sig genom molnen. Jag gav mig ut för att se vad jag kunde hitta och få med mig på bild. Jag ämnade följa välkända stråk och räknade inte med att få uppleva några större sensationer men bjudas möjligheter att öva på hanteringen av min kamera. Först gick jag mot Backa Gård. En katt på en sten långt bort gick rätt bra att på fri hand få ett foto av. Visst var det svårt att hålla kameran stilla men det gick.

Uppmuntrad av detta hoppades jag få se någon hjort också. Jag hade tur. Det stod en hind långt inne i buskarna och hon brydde sig inte i mig och vad jag höll på med. 

Hon finns med här också en liten bit in till vänster i bild anar man en pytteliten mörk fläck bakom de smala trädstammarna. Det är vad min gamla kamera i bästa fall kunnat visa.

Jag gick vidare mot Hovmanstorp och hoppades att den hind jag såg där för några dagar sedan var hemma. Jag hade tur men med stativ hade nog bilden blivit bättre fast den är trots allt bra nog för att man ska se att det är en dovhjort.

Så fortsatte promenaden mot Krämbol. Det är oerhört lågt vattenstånd i sjöarna nu. I kanalen stod vattnet helt stilla. Däremot var det gott om löv på ytan.

Jag har utkikspunkter från vilka det brukar gå att få fina vyer. Nu var det mera möjligheten att använda zoom-funktionen jag ville åt. De här änderna hade ingen aning om att de blev med på bild. Hade jag, från min position uppe vid den blå bänken, försökt fota dem med gamla kameran hade jag inte haft en aning om vad som kommit med på bild.

Sist jag var här fotade jag en grupp knappt urskiljbara änder vilka simmade intill en del bråte som bävrarna dragit dit. Nu gjorde jag om försöket. Det fanns bara en and där men dock ...

Det mesta fungerade som beräknat men jag upptäckte att jag behöver lära mig mera om vissa saker. 

Prio 1 blir att ta reda på hur man tilldelar funktionsknapparna mina speciella favoritinställningar. Jag vet vad jag vill ha som grundläggande standard men kameran nollställer sig varje gång den stängs av. Det är irriterande att åter behöva jobba sig genom menyerna för att få till kameran så som jag vill ha den. Tillfället hinner kanske försvinna.

Prio 2 blir att hitta inställningen för hjälplinjer. Igår blev många foton väldigt sneda och vinda därför att jag inte såg hur jag höll kameran. Det står säkert något om detta i manualen men jag har inte hunnit fram dit än.

Prio 3 kan bli dyr. Jag har ett enkelt stativ som fungerat utmärkt med den lilla gamla kameran. Dessvärre passar inte snabbfästet den nya kameran. Det finns en skruv att sätta fast kameran i fästplattan med och ett speciellt mothåll som ska hindra kameran att vrida sig och på så sätt glappa eller gänga ur skruven. 

Skruven passar utmärkt i kameran men mothållet gör det inte. Kamerahuset är för brett. Fotar jag vyer, vågrätt, går det bra att använda stativet men inte om bilderna ska tas i porträttläge, lodrätt. I det senare fallet skruvar kameran ur sig och riskerar falla av därför att mothållet inte fungerar. Det är bekymmersamt. Det finns säkert lösa fästplattor med de rätta måtten att köpa men då beror det på om resten är special eller standard. Man vill ju att fästplattan inte bara ska passa kameran utan även stativet. I värsta fall blir jag tvungen att skaffa ett nytt stativ. Stativ kan vara mycket dyra. En tusenlapp räcker möjligen till ett stativ på amatörnivå. Entusiasternas stativ kostar minst det dubbla. Proffsen nöjer sig inte med så lite.

Men annars så tror jag vi kommer att kunna hålla sams kameran och jag.

4 kommentarer:

imsys sa...

Bra köp du gjort! Kameran verkar verkligen bra!

BeBest sa...

Ser man enbart till vad andra tyckt om kameran, så är den nog riktigt bra men det är ju trots allt jag som ska ha den och det handlar naturligtvis om min upplevelse av hur kameran är att hantera och vad jag tycker om vårt resultat av det vi gör tillsammans.

Ett verktyg man ska utföra saker med må vara hur bra och ha alla upptänkliga finesser och vunnit hur många utmärkelser som helst men kan man inte med hjälp av det få till det man vill, är det fortfarande värdelöst även om det är en gedigen produkt i övrigt. Det är i samspelet mellan en enskild utövare och redskap det ska stämma till fullo.

Det kommer nog även här men vi är inte riktigt där än.

baraenbildavmig sa...

Man skulle egentligen behöva testa en kamera innan man köper den! Talade med dottern om detta igår och hon hade köpt en dator som hon inte trivdes med. För din del låter stativproblemet inte så roligt. Låter som om du är mycket nöjd med zoomen och det var väl ett av skälen till att det blev en ny. Mycket nytt är det man ska sätta sig in i. Fina bilder, som dina, är ett plus med en ny kamera!

BeBest sa...

Ja det är ju en stor investering man gör, så att få ha kameran på prov en stund för att utröna vad den går för och hur den känns att hantera vore mycket värt men vilken butik vågar låna ut en kamera till sånt?

Det är ju inte heller så ofta ens vänner har samma kameramodell som den man själv är sugen på att köpa, så investeringen blir då naturligtvis mycket av chanstagning som kanske visar slå fel när man börjar försöka komma underfund med vad man skaffat.

Zoomen ger mig nya möjligheter och det gillar jag. Det är skillnad att gå från 4x till 24x och få möjlighet att leka med upp till 600mm brännvidd!

Skicka en kommentar