Gryning

Gryning

måndag 14 oktober 2013

Vill ni följa med


Vi går ut strax innan solen hinner över horisonten för att sedan under förmiddagen komma förbi Glopphälla och Klastorp. Eftersom det varit låg temperatur under natten får vi räkna med såväl dimma som frost. Vi kommer delvis att gå i risig skogsterräng men även följa stigar och mindre vägar. Oömma kläder och sköna, gärna vattentäta, skodon rekommenderas! 

Då går vi först med den förväntade solen i ryggen. Dimmorna ligger som beräknat över Duveholmssjön och vi noterar att bilägarna får vara beredda på att skrapa vindrutor om de ger sig ut tidigt på dagen. Vi är dock vid gott mod och trivs med att känna morgonens friskhet. Vid fotbollsplanen vänder vi oss om för att få möjlighet att njuta av himlens färger.

Vi fortsätter mot Genne och Backajön. Solen har nu börjat leta sig upp över skogen men fortfarande dansar dimman oberörd över vattnet.

För att komma till Glopphälla går vi över bron och fortsätter längs landsvägen en liten bit tills vi kommer till avtagsvägen mot Virenshult. Den ska vi följa. För dem som så vill finns möjligheter att få med sig foton från sjön Virens lättande dimmor.

Här ska vi nu ge oss in i skogen. Först går vi längs en gammal väg men sen måste vi ut i terrängen. Det är risigt i uppförsbacken mot de gamla marmorbrotten och vi får lyfta ordenligt på fötterna. Skönt med naturlig morgongymnastik i härlig miljö! Vi kommer åter fram på en mindre väg och ser snart Glopphälla.

Dimmorna från Viren har börjat röra sig in över åkrarna och hagmarkerna. Än har de inte nått fram till den här kullen men de är på väg.

Vi går förbi den höströda eken och känner att solen gör nog en liten nytta ändå. Ljuset färgar omgivningen i varma toner. Så ser vi tillbaka och kan konstatera att nu är dimmorna i vägen för ljuset.

Vi lämnar Glopphälla och går mot vägen mellan Östra Vingåker och Ramsnäs. Till vänster om oss får vi granskog och till höger ett hygge, Plötsligt hittar solen ett hål i dimmolnen och flödar ner så mycket ljus den bara kan mellan träden.

Dimmorna har inte hunnit stiga än och björkarna på hygget får finna sig i att bli en aning diffusa.

Vi passerar Östra Vingåkers kyrka. Där har man ordnat en liten lokal höstmarknad. De som är hågade kan nog få med sig någon burk god hemkokt sylt eller marmelad. Vi är på väg mot Klastorp. Här har solen fått ordentligt fäste och redan motat undan morgondimmorna från fälten.

Fortfarande återstår dock en del nattfrost i de de tidigare skuggade partierna men i övrigt myser träden i ljuset och gottar sig åt sina höstfärger.

Nu ska vi hem igen. Vi har gått rätt länge och har ännu någon timmes promenad kvar till lunchdags. Återvägen för oss förbi många granna träd.

Ja, så står vi inför valet att följa grusvägen fram mot landsvägen eller söka oss ut i skogen igen och sikta på att komma fram på vägen mellan Hovmanstorp och Backa gård. Orkar ni lyfta på benen igen eller ska vi ta en mera lättgångna men lite tråkigare landsvägen? De äventyrliga väljer nog det okända i skogen och jag tillhör dem i det fallet. De som fortsätter längs banade vägar får njuta av en hel del fina vyer. Nå vad väljer ni? Vill ni följa med?

10 kommentarer:

imsys sa...

Oj, oj, oj! Blir helt matt av den vackra promenaden! Vilka vyer!!!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)
Det är ju en bit att gå och inte lätt att ta sig fram överallt heller så det tar på krafterna. Fast lite får man ju offra för konsten också. :-)

baraenbildavmig sa...

Jag instämmer i det Imsy skriver. Du har ju bilder till nästan en hel kalender bara från den här promenaden. Oktoberkalendern. Favoriter denna gång blir den magiska ettan, tvåan, fyran och de välsignande strålarna i bild nr sju. Där skulle du bara haft något som strålarna sken på! Underbara bilder!

Jag var ute en liten sväng med chaufför igår och tog några bilder med lillkameran parallellt med systemdito. Jag är inte klar över alla inställningar än så jag ska kanske inte förhasta mig. Körde intelligent auto och landskapsbilderna blev bleka och platta. Tog bild av en lövtrappa och kameran drog på med högt ISO så att bilden blev alldeles för ljus. Macroinställningen kunde jag för mitt liv inte få på, zoomen kändes fladdrig men kommer nog att funka om jag tränar. Men inte heller med systemkameran fick jag några bilder som var värda att visa. Jag behöver komma iväg ensam, strosa utan att känna att någon väntar. Under tiden får jag betrakta naturen på din blogg.

BeBest sa...

Tack Du! :-)
DE två översta bilderna är tagna med kameran inställd på Scenery. ISO är satt till 100 därför att min kamera har lätt att skapa foton med mycket brus i om ljuset är svårt. Går jag upp till ISO 400 börjar kameran producera bilder där detaljerna försvinner och allt ser ut att vara ditduttat med grov pensel.

Resten utom den sista är tagna med bländarprioriterat läge och ISO 200. Den inställningen brukar jag välja när ljuset är lite svårare att få grepp om som i skogen, i gryningen eller i dis och dimma.

Den sista bilden är tagen med ISO 100 och de två från Klastorp hade också gott kunnat tagits medden inställningen. Jag glömde byta där.

Alla fotona redigerar jag för att ytterligare få fram detaljer i bilden. Det är färgbalans och färgmättnad samt kontraster jag då försöker förbättra. Gör jag inte det så blir det rätt blaskiga och allmänt glåmiga foton.

Boel sa...

Ojojoj, vilka vykort!

BeBest sa...

Tack Boel! :-)
Men nu tar du väl ändå i! Mest nöjd är jag nog med solstrålarna. Jag har haft liknande tillfällen förr men då har inte kameran hittat något konkret att fokusera på och därmed har allt blivit ett enda töcken.

NatureFootstep sa...

huvvaligen. Såna promenader du gör, men vackert var det. Det var länge sedan jag gick där. Riktigt vackra bilder du fått. O njutit av kan jag tro.

NatureFootstep sa...

Glopphälla har jag aldrig varit vid. Trodde den vägsnutten bara gick till gården.

BeBest sa...

Det finns en väg mellan Bonneråds gård och Glopphälla men vad du än gör, försök inte ta den! Han som bor vid Bonneråd har stängt av vägen och är allmänt ilsken på var och en som kommer dit! Jag fick en utskällning efter noter i somras!

Istället får man leta sig fram från Virenshult och upp över berget och genom skogen bakom gården och hästhagarna. Det är traktorspår man kan följa. Sen kommer man ut på vägen och kan gå som man vill. Att fara upp vid Bonneråd avråder jag från!

BeBest sa...

De här fotopromenaderna gör jag för att gå ner i vikt. Det behövs mil och mer för att det ska ge resultat men jag orkar inte gå varje dag. I går var det en längre vända, i lördags morse en kortare. Jag såg en silverfärgad bil på andra sidan Lillsjön. ;-)
Jag tycker det är livskvalitet att ha möjligheten att knalla runt på det här viset. Jag har allt men äger inget och slipper då såväl ansvaret som besväret att sköta det.

Skicka en kommentar