Gryning

Gryning

måndag 11 november 2013

Då försöker jag igen


Igår gjordes ett nytt försök att skapa sensationellt vackra hibiskusar. Det där lät stort! Sanningen är nog mera den att jag korsade en ljusröda hibiskusen med den rosa Adonicus. Vad det kan bli för resultat av det försöket, vet jag inte.

Det visar sig nog i framtiden om planerna höll så långt att det blev frön. Alla hybridiseringar, där Adonicus ingått, har hitintills inte givit något frö men det behöver inte betyda att det är ett omöjligt företag. Det kan även vara yttre omständigheter som spelar in och stör fröbildningen. Värme, näring, vatten och ljus i rätt proportioner behövs också och hitintills är det solljuset som fallerat mest. Den här tiden på året är med andra ord inte idealisk om man vill skapa nya fantastiska hibiskussorter. 

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Man kan ju verkligen undra vad de blommorna får för färg om det lyckas. Du har ju redan rött och rosa i blomman ovan. Den är läcker!

BeBest sa...

Ibland läggs nya färger till jämnt eller fläckvis inblandat i blombladen men väldigt ofta tonar de nya kulörena fram längs blombladens kanter eller i övergången mellan två tidigare färger. Kanske kan det bli lite orangeröd glöd i kanterna. Allt beror ju trots allt på vilka av färganlagen som finner varandra och kan dominera.

framsnacka sa...

Har aldrig ens försökt korsa något. Har provat att ympa, och det lyckades inte, vilket troligen berodde på att hundarna "saboterade" min "fina" ympning, den satt ganska nära marken.
Hibiskusar är underbart vackra blommor! De älskar mycket ljud, och blir bleka om de inte får det. Det får mig att tro att din fått mängder av ljus, för den har så fin färg! På ett hotell på Karpathos, var en del av trädgården hibiskusar i olika färger, otroligt vackert, men inget som blev lika vackert på bild som i verkligheten.
Varmt lycka till med odlingen! :-) Visst är det fantastiskt roligt när man ser hur det växer och blir något av skötseln av växterna?!
Allt gott till dej!!

BeBest sa...

Ympning känns som överkurs för mig. Att flytta pollen mellan växterna är ungefär var min kunskap om växtodling börjar och slutar.
Hibiskusarna åker ut på balkongen i mitten av maj och tas in igen mitten av september. Ny jord vid behov och vatten och gödning är vad de får. Ljuset får solen sköta. Småplantorna kan vara känsliga för kallras från fönstren vintertid så de får stå på soffbordet. Bord ska man ju även ha nytta av. Jag brukar bara spara en liten yta åt mig själv där. Resten får småttingarna ta över.

framsnacka sa...

Låter som om du har en hel del växter :-) En god idé att ha dem ute på sommaren :-) Bra jord och gödning ger stora fina blommor.
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Jag har fyra olika hibiskussorter, vilka går att korsa med varandra. Sen har jag ytterligare två som endast kan förökas med sticklingar. Jag korsar härs och tvärs om möjligheten finns. Går det så går det.
För närvarande har jag 52 plastmuggar med ett frö i varje. 15 av dem har hitintills grott och kommit med en liten planta. Växer de till sig så har jag definitivt inte plats för dem utan måste sälja av/ge bort.

Skicka en kommentar