Gryning

Gryning

söndag 17 november 2013

Dagens dovhjortar


Igår gav jag mig ut på mera okända stigar för att leta nya vyer. Naturligtvis kom jag att få se många konstellationer med dovhjortar i. Det var såväl enkönade flockar, som grupperingar av vuxna djur av bägge könen. Av det drog jag slutsatsen att brunsttiden har börjat gå över nu och hjortarna klarar att hålla sams trots att det finns flera stora hornbärande djur tillsammans med hindarna och kalvarna.

Stiligaste hornparaden svarade dessa fem hjortar för. De två yngsta har bara korta odelade horn men sen ökar antalet taggar.



Visst är det en stilig gosse som ligger ner och stadigt betraktar mig?

Stigfinnandet i obanad terräng gav inte de vyer jag sökte men via en glugg i strandbuskaget kunde jag följa en liten grupp skäggdoppingar långt ute på Viren. I det fallet gjorde kameran mera nytta som kikare än fotoredskap. 

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Vilken fin bild du fick på hjortarna i skogsbrynet! De är uppradade mellan trädstammarna som om de hade blivit regisserade. Och gräset är vårligt grönt.

BeBest sa...

Jo höstsäden har precis kommit upp så mycket att de första bladen på stråna blivit intressanta som bete. Det sås i stort sett endast höstvete häromkring.
Hjortarna var som dresserade. De yngre busade lite, jagade in varandra blandträden och kom åter ut igen. Endast den liggande hjorten höll ställningarna i solskenet oavsett vad småttingarna hittade på. Han höll järnkoll på mig.

baraenbildavmig sa...

Ja, det är klart, Det är veten de är intresserade av, det tänkte jag inte på. Ja, det syns att han stirrar stint på dig!

BeBest sa...

Jag undrar om han försökte hypnotisera mig på distans. Katten vet om han inte lyckades! :-)

Skicka en kommentar