Gryning

Gryning

söndag 3 november 2013

Dimmor, dimmor, dimmor


Detta med tjocka dimmor har jag väntat på och laddat för rätt länge nu. Jag har hitintills testat min kamera under lätta, medelsvåra och svåra förhållanden. Nu var det dags för att ge den omöjliga uppgifter att lösa. Tjock dimma och moln som knappt släppte igenom något ljus skulle skapa dessa bedrövliga förutsättningar. Jag tänkte ytterligare krydda på eländet med en promenad i barrskogen. Värre kunde det knappast bli, ansåg jag.

Hur gick det då? Kameran visade ibland att nu blev det för svårt men den gjorde många tappra försök och jag fick med mig en drös foton som nu kräver lite omsorg innan de visas. Den här motljusbilden av gråsiskan i nyponbusken tillhörde de lättare uppgifterna eftersom det var öppna fält runt om men det gällde att vara snabb för att hinna med. Fågeln väntade inte på att kameran och jag skulle genomföra våra omfattande inställningar och inga som helst försök att ta långa bildserier. Här måste det bli pang på med de grundinställningar som fanns och hoppas att ett foto räckte.

Rent generellt kan jag redan nu säga att den nya kameran gav mig flera foton på dovhjortar som den gamla inte haft en chans att klara. Bilderna är tämligen oskarpa men man har inga besvär med att se vad de föreställer. Få se om jag kan styra upp dem lite så de kan visas. Det återkommer jag med i morgon.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Fåglar är besynnerligt flyktiga varelser. Men du lyckades! Till och med vattendropparna syns.

BeBest sa...

Luftfuktigheten var ju väldigt hög och där det kunde kondenseras ut vatten, blev det också rätt stora droppar. Det var dem jag först hade sett och funderade på om det gick att få med dem på något sätt så de syntes i ljuset.

Det var i det ögonblicket jag upptäckte fåglarna och då ändrade jag mig tvärt! Dropparna fick hänga med som ett bihang!

Skicka en kommentar