Gryning

Gryning

tisdag 12 november 2013

Frostmorgon


Igår morse strålade solen från en klar himmel. Jag hoppades få foton av stiliga dovhjortar i solsken men så blev det inte. Trots att jag var på plats innan soluppgången kom jag för sent. Hjortarna hade lämnat de öppna ytorna. Enstaka hindar kunde jag se emellanåt skymta precis innanför skogsbrynet. Från den positionen inne bland skuggorna var de svåra att att upptäcka för den som själv stod i ljuset, medan de själva i sin tur hade full kontroll över vad som skedde ute på fälten.

Gräset var frostigt men med stigande sol och sakta ökande temperatur började de solvända ytorna tina upp. Inne i skogen höll sig kylan kvar och frosten dekorerade bladen och stråna på marken. Här är det ett vissnat blad av Träjon, Dryopteris filix-mas, som fått glitter.


Jag såg även något annat jag ville ha foton av. Kameran förstod till att börja med inte alls vad jag var ute efter och hamnade därför helt fel med fokus. Kan ni gissa vad jag ville få med på bild?

En ledtråd kan vara att det varken är påskris eller julgransdekorationer jag sökte. I morgon visar jag vad det var jag ville åt.

8 kommentarer:

imsys sa...

Himla vackra bilder igen! Jag tippar på att du försökte fånga rimfrost på sista bilden med. Kanske ett spindelnät... Det din kamera föreslog tycker jag är bra mycket mer intressant!

baraenbildavmig sa...

Vackra frostbitna bilder på vackra växter! Jag undrar om det inte är röda bär som glimtar till i oskärpan? Härligt färggrant naturkonstverk! Men det ser förstås ut som is i förgrunden...

BeBest sa...

Det krävdes många försök innan det gick upp ett ljus för kameran men sen gick det bra att följa mina intentioner!

BeBest sa...

Man kan nog kalla det färgrika fotot för en abstrakt bild och vill man vara elak gör man ett pussel med många tusen bitar av det.

Träjonväxterna ser jag ofta och har väl även tänkt tanken att försöka komma till att ta en bild eller två av dem också. Igår blev det av och tur var väl det för annars hade jag inte haft så mycket att visa.

Boel sa...

Snygga träjon! Hur uttalas träjon egentligen? Jag säger det som om det vore två ord men min kompis från Norrköping säger det med två jj i mitten, som lejon, ja, du förstår... Vid vår lilla skogsväg mot sommartorpet så har vi fått en vacker ståtlig kant av träjon utmed ett dike. De har placerat sig själv och ser mycket ståtliga ut. Jag har anlagt en ormbunksrabatt med träjon, spjutbräken och några andra bräkensorter. Ser fint ut tillsammans med irisar.

framsnacka sa...

Vilka läckert snygga frostiga ormbunkar. Och den "misslyckade" bilden har sköna färger. Är ledsen, men min fantasi eller de logiska egenskaperna (tänk att jag som är så trött kunde stava till det) fungerar lite dåligt denna tiden på dygnet (och de andra timmarna också, men sen kväll, särskilt illa). Måste erkänna att jag är nyfiken.
Synd att hjortarna "inte ville med dig".
Varmt tack för alla trevliga, snälla och vänliga kommentarer hos mig.
Allt gott till dej!!!!

BeBest sa...

Jag kör med lejonvarianten.
De på bilden står också intill en skogsväg. Då och då stjälper trädgårdsmänniskor av sina släpkärror med kasserade växter längs den och andra vägar. Den företagsamme skulle mycket väl kunna fylla sin trädgård med gratis växter från såna avstjälpningsplatser. Man ser ju vad som har lätt att ta sig och hur det ser ut om det får växa till. Trädgårdshandelns små söta plantor och grant lockande bilder kanske inte berättar hela sanningen om vad som krävs av odlaren för att uppnå den skönheten. De utrangerade växterna står frodigt omfångsrika och visar upp sig sådana de verkligen är och blir om de själva ostört får bestämma tillvaron.
Om den här bräkenväxten har hamnat där den står på naturllga grunder eller fått ”hjälp” att komma dit vet jag inte men den pryder sin plats.

BeBest sa...

Tack ska du ha!

Jag ska snart visa vad kameran först inte såg men sen lyckades hitta.

Skicka en kommentar