Gryning

Gryning

lördag 16 november 2013

Med blandat innehåll


I torsdags morse fick min katt för sig att han skulle hoppa upp på mitt arbetsbord. Resultatet av detta tilltag blev att han landade så illa att han stjälpte ut min fulla kaffekopp över tangentbordet. Jag skyndade mig att få bort kaffet och allt tycktes fungera men fullt så enkelt var det inte. Det blev jag varse då jag kommit hem efter min gryningspromenad med kameran. Datorn kunde inte sättas i viloläge, muspekaren fladdrade och varje öppnat fönster söktes ner till sista post. Delete-knappen och return fungerade inte längre.

Min frustration var total och jag beställde ett nytt tangentbord och mus från Apple Store. På onsdag skulle de senast komma med posten fick jag veta. Några timmar senare var paketen på väg och då ändrades beskedet om leveransdag till senast tisdag, för att igår åter förnyas till att under eftermiddan skulle det levereras. Vid 18-tiden ringde det på lägenhetsdörren och paketen överlämnades! Tangentbordet och musen installerades och fungerar till full belåtenhet.

Igår morse var det hög luftfuktighet och allmänt disigt i luften. På över 300m håll såg jag en hjort. Jag lyckades ta mig något närmare och även få fri sikt, drog på full förstoring och fotade av hjärtans lust. I kameran ser bilderna knivskarpa ut men verkligheten berättar något annat. Man ser i alla fall att det är en kronhjort.
Jag såg även domherrar och lyckades få en hyfsad bild på honan. Jag hoppas kunna överträffa den i framtiden men den duger att visas här.

Jag såg även gula svampar på en död trädstam och tror det kan vara en ung samling av svavelgul slöjskivling.

Ja det var väl allt av värde och konstigt nog är katten fortfarande vid liv.

4 kommentarer:

Libra sa...

Ja katter kan verkligen ställa till det ibland. Jag fick nyligen en bordslampa nedvält och krossad. Dessutom har jag tre katter så jag vet inte vem av dom som var den skyldige. =)
Men du fick ju fantastiskt fina bilder. (som alltid)
Ha en skön helg nu, med din katt. =)))

baraenbildavmig sa...

Skönt att du har ett fungerande tangentbord igen. Katter är oberäkneliga varelser, förstår jag.

Bilden på hjorten är helt godkänd, men jag förstår din besvikelse när avståndet egentligen var för stort för att bilderna skulle bli skarpa. Domherre med röda bär är ett klassiskt motiv, värt att öva på. Jag har inte börjat än, haha, så där har du ett stort försprång! Väldigt dekorativt med de knallgula skivlingarna på trädstammen, ett snyggt höstfoto som gör en glad!

Och klart att katten ska leva. Den beter sig bara som katter gör. Antar jag.

BeBest sa...

Tack Libra!
Jag ska göra vad jag kan av helgen!

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Risken att drabbas av ond bråd död lever katten med mest alla dagar men han tar detta faktum med ett stoiskt lugn och fortsätter att med jämna mellanrum utröna om jag kommit ännu närmare det totala psykbrytet.

Bilden på hjorten får duga för bilder på webben. Jag vet numera vad jag kan förvänta mig om jag använder max zoom men det är en rätt praktisk funktion att ha. Med 24x förstoring i handen blir ju kameran även en utmärkt kikare.

Skicka en kommentar