Gryning

Gryning

lördag 23 november 2013

Så var jag åter på gång


Med kameran i hand och vad jag tyckte var rätt inställning på den gav jag mig ut i den arla morgonväkten.

Morgonen var mörk trots att den inte var speciellt dimmig. Däremot fanns det ett tjockt molntäcke som hindrade ljuset. Målet till att börja med var att gå till Djulösjön och se till att jag nu skulle få med mig många foton därifrån. Jag väljer att visa ett med Stora Djulö herrgård på.

Det var vindstilla med som sagt total avsaknad av solsken. Vädergissarna trodde dock att det endast var en fråga om några få timmar så skulle solen åter lysa. Då hade jag tänkt mig vara ute på nästa långpromenad. Från Djulö gick jag mot Svartbäcken för att se ifall strömstaren var hemma men den sysselsatte sig på annat håll. Svartbäcken hade bra fart på strömmen.

Då jag häromsistens gick runt Bjälken upptäckte jag att mina nya skor nog inte var tänkta att användas på det viset. Moderna människor går inte miltals för att se på omgivningarna och då behöver inte heller skorna klara såna ansträngningar även om de ser ut att göra det. Sulan i mina skor ser kraftig ut men den är inte konstruerad för långmarscher. Det är sånt man inte känner i butiken men det visar sig när man använt skorna en månad. Kortare promenader är däremot inga problem. Igår hade jag glömt att jag fick ont i fötterna på grund av att sulorna inte tålde lång tids belastning. Jag blev dock snart påmind om det och den promenad jag siktat mot fick ta en annan och kortare väg. Jag gick därför samma väg som sist mot Krämbol i stället. Solen orkade inte ta sig genom molnen. Vart jag såg var allt klätt i eller omgavs av olika grå nyanser. Djuren höll sig undan och jag kom till slut fram till utloppet ur Viren vid Krämbol. Där hittade jag mönjeskål. De kallas även brandgul skålsvamp eller brandgul skålmurkla. Ett lysande undantag från allt det grå.


Himlen var som sagt jämngrå och luften svagt disig. Solen syntes inte till. Eftersom bakgrunden nu var så ensidigt trist färgad tänkte jag att jag chansar. Idag ska jag ta ett foto av den gamla linden vid vägen från det hållet där kraftledningens trådar kommer att synas bakom trädet. Jag kan nog trolla bort dem efteråt. Jag tog många bilder och på ingen syntes så mycket som en enda av elledningens vajrar. Ibland har man lite tur också!

Så kom jag hem och ordnade så jag fick något varmt i mig samt såg över vad jag fått med hem. Jag hade bilder från alla sex sjöarna jag passerat men ingen utöver den från Djulösjön kändes vara värd att visa. 

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

De är väldigt dekorativa, mönjeskålarna och lyser verkligen upp i novembergråheten! Länge sen jag såg sådana.

BeBest sa...

Jag blev väldigt glad när jag fann dem. De är inte stora men deras färg räddade min promenad.

Skicka en kommentar