Gryning

Gryning

lördag 7 december 2013

Det ska kännas också


Det stormades över landet det senaste dygnet. Folk uppmanades att hålla sig inomhus och inte ge sig ut på vägarna. Säg det åt mig och inse sen att det är lättare att få en hink vatten att ligga kvar på en gås! Istället för att sitta inomhus och tycka att vädret är trist gav jag mig ut för att känna hur trist det var. Kameran fick följa med eftersom jag tänkte att det nog kan behövas bevis också.

Målet var att ge mig upp på Gatstuberget och därifrån spana ut över vindarna, snöyra och annat elände som påstods hota landet. Det första beviset för snöfallet skulle kunna vara detta.

Snön ligger snällt och stilla på olvonbären, så särskilt mycket vind låg inte över Carl Ugglas Park. Änderna tycktes dock inte vara helt belåtna med tillvaron och visst ser man att något far i luften.

Jag fortsatte ut på Djulö Gärde och där var det kännbar blåst och snö. För att skydda kameran vände jag ryggen mot vinden och tog bilderna bort mot Djulösjön i medvind.

Jag ville dock ha foton med snöyran på också så jag hittade ett ställe i lä där jag kunde få med snön som blåste mot mig.

Så var det dags att traska upp på Gatstuberget. Precis lagom till jag kom upp och fick utsikt över Djulö Gärde försvann snöyran. Det for vått i luften fortfarande men ingen snö. Kameran är riktad norrut mot Katineholms centrala delar.

Jag kände mig en smula blåst på snöyran så jag gav mig åter ner och gick till allén som syns på bilden ovan och här nedan. Ljuset och färgerna tilltog samtidigt som vinden vred över mot väst.

Buskar och träd ute på Djulö Gärde har olika förmåga att hålla snön kvar på grenarna.

Jag hade tänkt mig att välja vägen över åkerfälten på andra sidan av Duveholmssjön tillbaka men det skulle innebära att jag skulle gå med blåsten rakt i ansiktet och vara tvungen att ständigt hålla kameran under jackan. Det vore nog att känna för mycket av vädret så jag valde samma vanliga vindskyddade väg hem som jag gick då jag gav mig ut.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Vad jag gillar färgerna i dessa bilder, när snön har lagt sig som en kuliss för träden att kontrastera mot. Bilderna 4-6 är särskilt vackra med sina rader av träd i olika former och nyanser. Kanske blir bild nummer sex favoriten med träden som bildar en pilspets mot himlen som möter den nyvita marken. Olvonen kan du använda till julkort, så fint med fler röda klasar i bakgrunden mot isen. Änderna ser lite avvaktande ut, som om de undrar var det ska sluta.Vackert!

Det kom mer snö även hos oss, men inte kan man kalla det för storm. Världen är ny och vacker utanför fönstret, har inte varit ute och invugit den.

Märit i Mariehem sa...

Vacker olvonbild! Man blir faktiskt sugen på att smaka på dem, för de påminner så starkt om röda vinbär på den här bilden.
Härlig liknelse med gås och vatten, men den här gången hade då jag jag ingen lust att trotsa vädertjänsten. Det har dånat i trädkronorna runt huset i nästan två dygn. Idag har det äntligen lugnat sig och himlen har till och med varit litet blå emellanåt

BeBest sa...

Det var just dessa kontraster mellan träden, marken och snöyran jag sökte då jag gav mig av mot Djulö Gärde. Beroende på hur ljuset faller och får man möjlighet att i någon mån variera bilderna från gång till gång.

Olvonen blev bra men jag tror det får vara med julkorten.

BeBest sa...

Olvon är inte nyttigt för kroppen men ögonen kan njuta av åsynen.

Jag har förstått att vi kommit lindrigt undan ovädret. Snö och halt har vi men inte värre än vad man kan vänta sig i början av december.

Skicka en kommentar