Gryning

Gryning

söndag 1 december 2013

Eftermiddagssol och aftonrodnad


Mitt på dagen var lördagens himmel över Katrineholm helt täckt av grå moln. Under eftermiddan skulle de försvinna och vi få klar himmel och sol. Ett tillfälle jag inte ämnade försitta framför datorn!

Med kameran instoppad i kroppsvärmen under jackan traskade jag längs en isbelagd Duveholmssjö. Jag skulle helt enkelt göra en kortare promenad runt sjön. För inte så länge sedan var det en sträcka som kändes väl dryg att företa sig men idag har jag tappat respekten för avstånd. Att lugnt och stilla gå några timmar är inget jag längre blir utmattad av. Visst känns det i kroppen och kylan bidrar till att göra promenaden mera energikrävande men jag har numera orken att ta de påfrestningarna och stå rycken.

Innan jag kommit till Carl Ugglas Park började också molntäcket luckras upp och solljuset tillta. Solen stod inte så högt och var på nedgång men det gjorde inte så mycket. Det ljus som fanns var tillräckligt för att glädja mig.

Promenaden fortsatte med att jag kom till bron vid Svartbäcken. Det jag hoppades på var på plats.

Det fanns även något lika oväntat som det var första gången jag såg den borta vid kanotbryggan intill forsen vid Djulö Kvarn, nämligen den gulbukade vattensköldpaddan. Den simmade kvickt runt i vattnet och sökte föda i strandkanten. Huruvida maten kommer att räcka åt den under vintern är svårt att veta men vattnet kommer inte att frysa till helt där den är just nu. 

Längs återvägen på andra sidan sjön såg jag mindre flockar av dovhjortar. Det var enbart hindar med halvstora kalvar. Solen började stryka längs trädtopparna ljuset blev svagare. Då jag framme vid Backasjön såg jag en möjlighet att som omväxling till alla tidigare gryningar få bilder på solnedgångar.

Idag kan det bli blåsigt men fortfarande soligt. Det blir till att klä sig därefter!

4 kommentarer:

Boel sa...

Vad är det för röda bär? Try? Kaprifol? Jag har sett dem förr men kommer inte på vad det är? Strömstaren är ju jättegullig och den står man ju gärna och kollar på länge. Finfin promenad!

baraenbildavmig sa...

Idag är det blåsigt, minsann. Så skönt det låter att kunna bestämma själv hur långt man vill gå. Det ger mycket större möjligheter att hitta de fotomotiv man vill ha. Har du ingen bild på vattensköldpaddan? En rogivande vacker skymningsbild att vila ögonen på och strömstaren som står och filosoferar tackar vi för. Jag trodde vid första anblicken att bären var vinbär, men...

BeBest sa...

Bären är olvon. Problemet med strömstarar är att de sällan håller sig i stillhet. Sekunden efter att jag knäppt bilden var fågeln på väg bort.

BeBest sa...

Jag började utöka distanserna för promenaderna i somras. De längsta sträckorna jag gått på sistone är ca 25km långa. Det är ungefär så långt jag hinner medan det är fotoljust och då har jag gett mig ut innan solen kommit upp.
Bild på sköldpaddan visade jag i början av september:
https://picasaweb.google.com/moxboda/BeBestBlogg2013#5919427793759268898
Den är väldigt mörk på huvet och hade endast det ovan vattnet när den simmade. Det gick förvånansvärt fort för den att simma tvärsöver vattnet. Kameran hann inte med alls eftersom vattnet var skuggat av omgivande träd. Idag var varken sköldpadda eller strömstare på plats.

Skicka en kommentar