Gryning

Gryning

måndag 30 december 2013

Nya möjligheter


Igår hade vi sol här. Fram mot kvällningen skulle det kunna bli moln och jag hoppades på en vacker solnedgång. Kvällshimlen skulle jag försöka fånga med hjälp av en fototeknik som kallas HDR. De bokstäverna står för High Dynamic Range. Det som blivit en modefluga bland dagens fotografer att använda den tekniken och den ingår i min nya kameras möjligheter.

Vad innebär då HDR? Enkelt kan man säga att kameran tar en snabb serie bilder, där varje enskild bild har en något litet avvikande exponering. Därefter bearbetar kameran bilderna och skapar en enda bild av serien. Resultatet man då ska få, förväntas ha en bättre kontrast och livligare färger men det är inte säkert att det blir bra trots allt. Motiv med stora skillnader i kontraster, starka färger och ljusskiftningar anses särskilt lämpade för den tekniken. Solnedgångar skulle följaktligen kunna passa.

Hur gick det då med min solnedgång. Det blev gott om moln och de kom i god tid innan solen var i läge för en vacker sorti. Aftonrodnadens färger stannade på andra sidan molnens ridå. Innan dess hade jag tagit många foton med denna teknik. Jag gick mina vanliga vägar, fotograferade mina vanliga vyer och tänkte att när jag kommer hem ska jag jämföra med det jag har sen förr. 

Av resultatet att döma är det en möjlighet man nog kan ha nytta av ibland men jag är inte säker på att den alltid är bäst alternativ. Det som framförallt slog mig var att färgerna blev väldigt starka. Se själva!



Kanske kommer det fler tillfällen att pröva vad denna teknik går för, kanske redan i eftermiddag.

4 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Tycker att bilderna ser bra ut och kan inte uppleva att färgerna är för starka!
Alla tre känns som riktigt härliga idyller.

baraenbildavmig sa...

Dina bilder ser fina ut, särskilt sjömotivet som du är expert på. Jag har hittills varit misstänksam till HDR. De bilder man ser är ofta just väldigt starka och väldigt skarpa så att de ser just konstgjorda ut. Ögat är vant vid skuggigare partier där man inte ser allt men vad jag förstår så utjämnas dessa vid HDR. Men ja, prova kan man väl, jag har det nog på nya kameran.

BeBest sa...

Vi har många idyller här i Sveriges lustgård och jag försöker leta fram dem. Granskogen hör kanske inte hemma i det sammanhanget men trots motljuset kom träden att synas bra och inte enbart som mörka skuggsilhuetter.

BeBest sa...

Viren och det där speciella gula huset har blivit ett av de motiv jag har svårt att gå förbi numera. Snart tror jag dock att jag mjölkat ur allt vad där finns ur den miljön.
Prova gör ju inget. Det kan vara bra att veta om kameran råkar ha dolda möjligheter att lösa fotoproblem man annars inte riktigt rår på.

Skicka en kommentar