Gryning

Gryning

torsdag 26 december 2013

Jo det var så att på den dagen ...


Det hände sig vid den tiden att det var dags att sätta sig till bords och avnjuta de framdukade läckerheterna som brukar höra julaftonen till. Det var då min äldsta dotter förstod att det var dags för henne att föda, trots att det enligt gängse beräkningar borde ske i mars. Om detta berättar min dotter sålunda:

"På eftermiddagen den 24/12 2003 gick vattnet. Graviditeten hade förlöpt bra på alla sätt. Inte ens järnvärdena var dåliga. Förlossning och så det kan vi ta efter nyår sade läkaren. Vi har gott om tid.

Men det var inte riktigt sant. Vi hade precis satt oss vid matbordet för att äta julmiddag. Klockan var ungefär halv fem. Vattnet gick och det blev bråttom. Väldigt bråttom. När vi var framme vid förlossningen så var du på väg ut. Med fötterna före. Det blev akut kejsarsnitt med betoning på akut. Det är det här med att vänta som är så svårt om man heter Jonathan och är lite envis av sig. Klockan 20:10 var du född. 12 veckor för tidigt.

Du fick en tuff start. Dina två första år så var sjukhuset vårt andra hem och kamparena. 
Men varje delslag vann vi. Varenda ett! 

För din syn även om det var nära att du blev blind, alldeles för nära. För dina lungor, för ditt hjärta, för din koordination, för alla dina oändliga mat och magproblem, för dina allergier,för dina sömnproblem och inte minst för din koncentrationsförmåga. 

Visst, det finns sviter kvar som du kommer att ha hela livet. Men det gör inget. Vi lär oss att hantera det en dag i sänder. Det viktiga är att vi vann! 
Tack vare att du är så envis och levnadsglad. 

För en kämpe är du Jonathan. 

En ung klok man med världens varmaste och empatiska hjärta som inte vill tro att det finns något ont här i världen.

Lungor som bär din röst när du ger ord för allt det du upplever, ser och hör och tänker. 

Ögon som noterar allt och som ser alla detaljer och färger och former. 

Du har ett minne som registrerar allt sådant som vi andra inte tänkte på eller uppfattade som viktigt just då. En förmåga som har varit till stor nytta för oss båda då jag inte alltid minns exakt vad som sades eller hur saker och ting såg ut. Men det vet alltid du. Exakt. Varje gång. 

Dina långa, smalar armar och storkben som dansar Gangnam Style varje gång du får en glädjekick. Vilket är ganska ofta. 

Idag fyller du 10 år. En väldigt spännande dag som gjorde att det blev alldeles, alldeles för lite sömn för dig i natt. Men det är så stort att få fylla 10 år. Jag förstår det. Inte minst eftersom det var långt ifrån självklart när du föddes. 

Som du sade när du vaknade i morse. "Idag kommer att bli den bästa födelsedagen någonsin. För idag kommer många jag tycker om och jag har bakat tårtan nästan alldeles själv med moster. Idag fyller jag tvåsiffrigt. 10 det är en bra siffra."

Ett stort grattis! Länge leve du, Jonathan!"

Detta inträffade alltså för 10 år sedan. Sedan dess inleds julaftonen med ett födelsedagskalas och ävenledes samlades alla som kunde komma detta år. Vi såg den fina tårtan och lät ta foton av den.


Jonathan fick även en mängd presenter.

Sedan kalaset förlöpt enligt planerna blev det en stunds paus och då passade Jonathan på att leka med några av sina käraste ägodelar och presenter. Min dotterson är helt begeistrad i en bil som få idag minns eller känner till: Messerschmitt!
Så åt vi av ett väldigt gott julbord. Jag vill särskilt framhålla att den Janssons frestelse min yngsta dotter åstadkommit var synnerligen lyckad!
Jonathan hade önskat sig böcker av Astrid Lindgren. Han blev synnerligen väl bönhörd och fick följaktligen dubletter av vissa utgåvor, ja dem han fick av mig, och dessa ska jag passa på att byta så snart jag hinner.

8 kommentarer:

imsys sa...

Vilket julunder! Ryser i hela kroppen av berätelsen och att det gått så bra!

BeBest sa...

Jonathan är på sitt sätt ett mirakel från början och framledes! :-)

baraenbildavmig sa...

Härlig läsning, att det som började så dramatiskt och fortsatte med många jobbiga turer har utvecklats till det bästa. En fin tårta hade han bakat sig, Jonathan!

BeBest sa...

Ja och den var goooooood också och den speciella dekorationen är bilen Messerschmitts emblem!

baraenbildavmig sa...

Jag gissade att det var nåt sånt. Kan tänka mig att du gillade tårtan! Jag smaskar i mig karelska piroger.

BeBest sa...

Karelska piroger är minsann inte det sämsta, tror jag!
Jag har blivit bjuden på såna en gång sommaren 1971 då jag under min skötarutbildning gjorde min lasarettspraktik i Norrtälje. Min dåvarande chef var från Finland och jag som elev kände ett vistt ansvar för att visa min uppskattning. Hon bjöd på två sorters piroger varav en var av den karelska typen. Den ena gillade jag mycket, den andra var mera trögäten men det var bara att offra sig, hålla god min samt utdela mycket beröm och ta om. Det är mycket man får utstå som elev.
Jag vet inte om den sorten jag tyckte om var den karelska eller ifall det var den andra som var det.

baraenbildavmig sa...

Karelska piroger kräver kanske lite tillvänjning. Det är den med rågmjölsskal och risfyllning och den ska helst avnjutas med äggmsör, d.v.s. hackat kokt ägg blandat med smör.

BeBest sa...

Då var det såna jag inte blev så förtjust i. Det vi bjöds på hade precis de ingredienserna men som elev var man inte i den positionen att man ville chikanera den som snart skulle betygsätta ens praktik.

Skicka en kommentar