Gryning

Gryning

torsdag 12 december 2013

På den tiden fanns det fortfarande snö


Igår hade jag tänkt att helt kortfattat berätta om promenaden dagen innan. Eftersom mitt internet inte fungerade blev det inget av med den saken. Jag kan ju försöka nu istället.

Det var en disigt grådyster tövädersdag då. Snön fanns kvar men det mesta hade fallit från träden. Ett försök att hitta färger gjorde jag trots allt. Nyponbuskarna invid vägen till Krämbol blev min räddning därvidlag.

Jag fortsatte därefter att gå samma väg som jag ofta gått nämligen förbi Hovmanstorp och Backa Gård. Vid Hovmanstorp hade jag chans på en blåmes som inte var det minsta rädd, däremot satt den inte stilla mer än någon sekund. Det gällde att vara kvick med att hitta fokus. 

I en fototidning har jag läst ett tips som gick ut på att låta autofokusen ha så många fokuseringspunkter som möjligt om man försökte fotografera oroliga eller snabba motiv som fåglar och smådjur. Det skulle underlätta att få rätt fokus om jag förstått saken rätt. Jag använde därför det mesta kameran kan prestera i den vägen nämligen alla 23 avläsningspunkterna och de är då spridda över i stort sett hela bildytan. Normalt använder jag så liten mätyta och så få avläsningspunkter som möjligt för att centralt få en skarp bild av motivet. Den tekniken tillämpade jag oftast med den gamla kameran och den brukade fungera tillfredsställande beträffande skärpa men sämre då det gällde ljusmätning över hela bilden.

Blåmesen kom till slut så nära som kanske 3 meter och mellan oss fanns endast strået den höll fast sig i. Det hade kunnat bli en superbra bild om jag inte följt rådet. Kameran mätte helt fel och allt bakom fågeln blev knivskarpt istället för det lilla i mitten jag ville ha. Man lär sig av misstagen! En fototidnings experter är också människor och kan ha fel de med. Jag är inte ensam därvidlag!

Till slut var jag framme vid bron över ån vid Värmbol och passade på att få med mig hela ån inklusive stränder och ön i mitten av strömmen. Här använder jag trots allt alla 23 mätpunkterna och jag tror det är i såna här sammanhang de bäst kommer till sin rätt

Ja det var vad jag hade tänkt berätta igår men aldrig fick sagt men nu är det gjort. Idag är det nog väldigt ont om snö för tövädret har hållit i sig. Bara det blir ljust ska jag undersöka hur det förhåller sig med den saken.

4 kommentarer:

imsys sa...

När jag fotograferar fåglar och annat (nästan allt, faktiskt!) använder jag endast en enda fokuseringspunkt. Den i mitten. Mina bilder brukar bli skapligt bra på det viset.

BeBest sa...

Precis vad jag misstänkte! Kvaliteten på dina fågelfoton räcker länge åt mig men själv är jag inte där än. Jag jobbar på det. :-)

baraenbildavmig sa...

Men sitter det inte en liten domherre högst upp på nyponkvisten? Vi är fler som behöver träna på fåglar, det tenderar röra på sig, konstigt nog! Vackert å-foto och dito droppbemängda nypon! Snön är sorgligt nog försvunnen, på grannens gräsmatta finns en avlång hög och hos andra grannen som alltid ambitiöst skottar och plogar snö finns ockås en lite kulle. Att de inte lär sig, varför skotta när snön ändå är borta nästa dag?

BeBest sa...

Det ser inte bättre ut du! :-D

Jag har väl aldrig varit någon flitig snöskottare precis men ibland blev jag trots allt tvungen, inte minst de gånger jag var ute med bilen och mera hastigt än lustigt mätte snödjupet i diken eller beteshagar.

Skicka en kommentar