Gryning

Gryning

torsdag 19 december 2013

Plötsligt kom den


Igår började dagen inte så molnfritt som vädergissarna sagt men lagom till lunch började det ljusna på himlen. Med styrkt hopp om mindre mollstämda och vemodsfyllda skyar gav jag och kameran oss ut. Vi började en smula försiktigt med att plåta vyer vi var vana vid. Efter den uppmjukningen kände vi oss redo för mera ovanliga motiv. Var kunde vi hitta dem?

Vi följde Duveholmssjön och om inget satte stopp för oss skulle vi väl knalla runt den i vårt letande efter Bilden. Jag ville ha något som inte var ovanligt men sällan fotograferat av mig. Kameran var med på noterna. 

- Ta den där på nära håll, sa den och pekade med hela objektivet mot gullrisets fröställning. Den har ju fortfarande gott om frön kvar. Ta bilden nu innan fåglarna hittat den. Ta den mot solen! Det är inte så vanligt att du gör så annars.

Jag tog bilden.
Vi sökte oss vidare.

- Har du sett den där svampen på stubben där borta, frågade kameran. Försök göra något av den!


Jag försökte.
-Blev du nöjd, undrade kameran. 
-Nja, jag tror inte det blev så bra men det var fina färger.
-Vi får försöka hitta något du tror du behärskar, muttade kameran och log snett. Jag tror jag vet! Bilder över Duveholmssjön är du bra på. Försök att göra något annorlunda av dem. Försök att få med solen och diset över vattnet nu när ljuset äntligen finns på plats! Jag tror jag klarar det.

Jag försökte igen ...

och än en gång.

-Tror du vi hinner få med en solnedgång från Backasjön också. Blir det inte för tjocka moln kan det nog bli fint att få som omväxling till alla gryningar du prompt ska väcka mig med, sa kameran.

Jag fattade vinken och satte fart mot Backasjön. Molnen växte till under tiden vi raskade oss dit och av det tilltänkta tjusiga kvällsljuset och alla glödande färger blev intet. Man får inte allt även om man försöker.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Lite orättvist är det att ni har haft sol, vi vill också ha lite av den! Gullriset blev fint förevigat och nu kan fåglarna få äta fröna! Den nedersta bilden stannar jag lite extra vid i stilla förundran och begrundan. Molnen över Backasjön som vilar sina speglingar i vattnet är så meditativt vacker. Det ser nästan ut som om trädpartiet i mitten var en ö. Glödande färger i all ära, men detta mer nedtonade skådespel med isens skimmer som extra ingrediens faller jag i beundran för.

I bilden ovan tyckte jag mycket om färgerna, speciellt det turkosgrönaktiga i vattnet på vänsterkanten.

BeBest sa...

Igår hade vi i alla fall tur med vädret även om det dröjde till fram på dagen innan solen verkligen ville vara med en kort stund.

Den nedersta bilden från Duveholmssjön tog jag med, därför att jag gillade molnens färger och hur de speglade sig i vattnet. Udden med träden längst ut blev likt ett spänne som höll ihop moln och spegling.

Bilden ovanför är tagen tvärs över sjön men man ser inte Duveholm på grund av dels solens sken, dels dimman över det öppna vattnet nära bortre stranden. På hitsidan och till vänster i bild ligger is.

Svampen är en klibbticka och gullriset är troligen den kanadensiska trädgårdsvarianten.

Fotona från Backasjön blev det inget med. Ljuset hade försvunnit bakom molnen igen och har ännu inte återkommit så idag har vi ingen som helst tur med vädret.

baraenbildavmig sa...

Aha, var det Duveholmssjön! Och isen som hjälpte till med färgerna i bilden ovanför.

BeBest sa...

Så var det. :-)
Idag har ja åter gått långt utan att få med så märkvärdiga foton. Jag har ännu inte fört över dem till datorn så jag vet inte säkert men den positiva känslan, inför vad jag förväntar mig, är ännu så länge inte övertygande stark.

Skicka en kommentar