Gryning

Gryning

måndag 9 december 2013

Söndagspromenad


Jag ämnade gå runt Duveholmssjön och hade klätt på mig varmt med vintermössa istället för den vanliga kepsen. Redan under sträckan bort till Carl Ugglas Park hann jag bli svettig. Det mesta av sjön är istäckt just nu. Inne i parken var isen sköldpaddsfläckig.

Svartbäcken hade endast små öppna ytor och jag tror strömstaren tvingats hitta andra jaktplatser. Vattenståndet i sjöarna är väldigt lågt efter den torra sommaren och hösten så det strömmar inget i åar eller diken för tillfället.

På andra sidan sjön såg jag hjortar mest varstans i skogsbrynen. De gick ut en kort bit, hittade något att äta och så kvickt tillbaka i ly igen då de redan på håll såg mig höja kameran.

Vid gården Ödesdal finns ett stall med islandshästar. Här stod hjortarna i brynet och såg avundsjukt på de modiga hästarna som vågade gå så öppet trots att det fanns människor intill.



Idag har snöröjningen fullt jobb här på gården men jag ska nog hitta på något annat att hålla mig varm med.

6 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Fina hästar! För mig som är litet rädd för de stora hästarna, så känns de här väldigt lagom i storlek.
Ni har fått en del snö ser jag. Här har allt tinat bort igen.

Libra sa...

Vilken fin bild på hästen med hjortarna i bakgrunden!
Här har vintern också kommit, för att stanna den här gången tror jag.
Massor med snö och -14 grader ute.

BeBest sa...

De brukar vara vänliga också!

Vi har faktiskt fått ännu mera snö sen de här bilderna togs, lanskapet börjar se riktigt vintrigt ut.

BeBest sa...

Jah kunde ju bara inte låta bli att försöka få till det fotot när jag såg att de stod där. Jag är nog mera säker på vad det är för hjortar idag. Det är inte kronhjortar! Jag har sett dem igen!

baraenbildavmig sa...

Du ser då en massa djur på dina promenader. Fina hästbilder, jag gillar den med den vita hästen lite speciellt!

BeBest sa...

Vet du det tyckte jag också. Islandshästar kan ha många färger men den här varianten har jag inte sett förr.

Skicka en kommentar