Gryning

Gryning

fredag 6 december 2013

Väderstörningar


Det skulle bli regn till lunch men jag hade tänkt hinna med att testa en del inställningar jag gjort på kameran innan dess. Dessvärre kom vätan många timmar för tidigt så de tänkta försöken blev inställda. 

På väg ut mötte jag detta par. Det är gråsiskor.


För att trots regnstänken försöka genomföra något slags improviserat prov beträffande inställningen av vitbalansen gick jag till Viren. Resultatet så här långt visar att jag nog kan vara på rätt väg men inte framme. Det finns behov av fler korrigeringar att ta hänsyn till. I de första försöken kom grönt att bli för starkt framträdande. Aldrig får man vara nöjd. Nu har vi snöoväder och ljusförhållandena kommer att förändras, vilket i sin tur får återverkningar på hur vitbalansen och andra parametrar ska hanteras. Proven får tills vidare ligga på is.




Jag ska lära mig att fotografera! Det är på tiden!

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är nåt som har hänt här på blogspot. Kommentarerna vill inte fastna, de flyger iväg och gömmer sig någonstans. Nu hände det igen.

Isen med barr i är så vacker, sånt gillar jag, tack för påminnelsen! Är det hanen som har en röd hätta av brunsiskorna? Fåglar kan jag just inget om, där får jag försöka lägga mig i träning.

Till min stora besvikelse så är all snön borta. Grått, ruggigt och trist.

baraenbildavmig sa...

Men nu är snön tillbaka. Ingen storm, ingen blåst, bara trevligt snöfall.

Anonym sa...

Njuter av dina bilder. Bilder du tagit på fåglar den sista tiden är helt underbara, färggranna vackra fåglar, man kan inte bli annat än glad! / Monika

BeBest sa...

Vid midnatt hade vi inte fått snö men den kom under efternatten. Under dagen har det varit mest snöblandat regn eller uppehåll omväxlande. Just nu är det allmänt disigt och nära -3°C och vinden har lugnat ner sig betydligt.

Ibland verkar det som inte Blogspot hinner med att registrera vad man skrivit. Jag har också upptäckt att det hänt att jag skrivit svar men så har det försvunnit på vägen.

Jag tror det är hanen som bär den röda hättan. Om det är så att honan är den som i huvudsak ruvar äggen är det kanske bra om hon är mera diskret färgad. Det ligger väl då på hanen att markera sin närvaro i reviret och då kan en grann mössa kanske imponera på eventuella inkräktare.

BeBest sa...

Det var lite blåsigare under förmiddagen så det var säkrast att fotografera i medvind om man ville undvika stänk på kameran.

BeBest sa...

Tack Monika! :-)

Jag försöker välja de bästa bilderna men även om jag har många bilder med mig hem är det få som duger. Småfåglarna är svåra. De sitter inte stilla och det är inte lätt att få skärpa i fotot. Än har jag inte lyckats.

Skicka en kommentar