Gryning

Gryning

torsdag 9 januari 2014

Bort med det


Det har blivit dags för den årliga utrensningen i bildgalleriet igen. Det börjar åter bli oöverskådligt. Förra årets fotopromenader innebar ett rejält tillskott av halvdana foton som aldrig kom till en allmän användning och heller aldrig kan bli aktuella för det. Miljöer förändras och vill jag visa vad som finns eller sker i nuet, är de här gamla helt och hållet odugliga till och med som jämförelsematerial. De sparades för tillfälligt bruk i skärmsläckaren men det skälet är förbi i samma stund fotona nästa månad byts mot den senaste tidens fotobunt.

Det blir gott om utfyllnadsfoton från de miljöer jag oftast rör mig i, Krämbol, Backa Gård och Carl Ugglas Park. Jag kan vara kräsen nu. Bilderna har gjort sitt jobb men nu är de förbrukade och inte längre värdefulla för mig. Även i fortsättningen kommer jag samla på mig halvdana foton och låta dem få några sekunder i skärmsläckaren under kommande månad men sen har de gjort sitt och året efter tar papperskorgen emot dem.

Det jag gör nu är att dels se vad som duger av förra årets foton men även hur de står sig mot tidigare års insamlade bilder. Går det att ta bort något gammalt foto och ersätta det med ett nyare eller var de äldre bättre? Jag vill ju trots allt inbilla mig att jag lärt mig något av alla misslyckade eller intetsägande eller alldagliga foton, jag tagit från det jag började fotografera och fram till nu. 

I början, då jag knappt vågade peta på kameran, tog jag ofta en bild och var glad om jag kunde se vad som fanns på den. Resultatet var blev ofta snett, stympat och oskarpt men jag tyckte då att det var vackert så och jag visade det även helt oförblomerat i de tidigare inläggen på den nedlagda AB-Bloggen. Jag kräver nog lite mer idag av det som kan tänkas komma att visas allmänheten ... och ännu mer av de bilder som ska sparas minst ett år till eller hängas på vägg.

4 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Hmm...här finns en fotosamling som också måste städas, men jag har tyvärr låtit den växa länge med bara tappra försök att städa litet ibland. Där finns jättemycket som skulle värma papperskorgen länge.

BeBest sa...

Jo det blir ofta svåröverskådligt och är det så att fotona ingår i en dokumentation av ett visst projekt eller någon speciell händelse är det svårt att sortera fram de viktigaste bilderna. Ofta hör de ihop.

baraenbildavmig sa...

Hmm. Gott om bilder finns det i många datorer och på många hårddiskar nuförtiden. Igår tittade jag runt lite på datorn och kastade spontat många dåliga foton. Något mer systematiskt måste till snart även här. Men det är som du skriver, det måste till ett beslut varje gång och åtminstone för mig är det svårt att ta sådana nu.

BeBest sa...

Eftersom jag ofta rör mig i samma miljöer blir det många foton av samma motiv. Årstid, tidpunkt på dygnet, ljuset och fotovinkel kan skifta men motivet är i stort sett det samma.

Jag brukar dånär det är dags att städa upp titta efter vilka foton som känns rätt beträffande, skärpa och färger samt vilket foto berättar bäst och mest intressant om motivet. Det här är ju sånt som jag försöker tänka på redan innan jag tar bilden men det var inte så förr och det händer än att jag slarvar.

Nu åker det som inte håller måttet ut och kraven höjs varje år.

Skicka en kommentar