Gryning

Gryning

onsdag 22 januari 2014

Dagen blev bättre än kvällen


Jag börjar med kvällen. Jag hade gått igenom dagens skörd av foton och redigerat några som skulle visas som idag. Resten skulle åtgärdas och visas senare. Nu satt jag i soffan och tänkte varva ner framför teven. Då blev det ”Slut i rutan!” och hela området låg strömlöst och svart. Natthimlen försökte skicka oss en smula ljus men i husen var det stearinljus och ficklampor som gällde.

Strömmen återkom och försvann igen för att senare under natten komma och stanna tills vidare.

Jag har länge klagat över att vi har sån brist på solsken. Igår hjälpte det faktiskt över förväntan och det var en flödande sol mest hela dagen. Jag var ute i 6 timmar med kameran och det blev många foton tagna. De flesta behöver få redigering och kommer att visas senare men jag har dock som sagt några klara. 

Jag gjorde ett besök vid Viren. Den här sjöboden, eller om det är en gammal tvättstuga, var det ett tag sedan jag visade.

Jag fortsatte vidare och hittade ute i det strömmande vattnet vid sjöns utlopp denna lilla vassrugge med snö och is i.

Från Krämbol och Viren ämnade jag gå mot Backa Gård och sedan fortsätta runt Duveholmssjön och passera affären någon gång fram mot eftermiddan. Så blev det också men man får ju sina infall och plötsligt stod jag inne i dovhjortarnas skog vid Hovmanstorp och såg hur de hade det. Inte så illa när solen skiner över de öppna ytorna utanför skogen och in mellan träden. Där ute i ljuset har man planterat gran. Om 50 år står de så här och dessa träd är ett minne blott.

Idag ska jag göra resten av fotona presentabla. Det är också en konst att lära sig behärska och jag behöver öva mycket innan jag ger mig godkänt.

4 kommentarer:

imsys sa...

Den där natthimlen gillar jag! Strömmen borde gå lite oftare! Den understa bilden gillar jag med - ljuset som gömmer sig där bakom träden.

Jag borde också lära mig redigera foton bättre. Men det tar ju sådan tid! Har länge tänkt att jag ska fotografera kvalitet istället för kvantitet som jag gör nu, men det dyker ständigt upp kvantitetsmotiv. Huvudsaken är väl kanske att jag har roligt!

BeBest sa...

Beträffande fotoredigeringen försöker jag göra det så enkelt för mig som möjligt.
Först beskär jag fotot för att endast ha det viktiga kvar. Minimum är att bilden visad i full storlek ska täcka hela datorskärmen.

Sen kommer det där med hur mycket färgerna ska mättas om det nu alls behövs.
Så är det kontrasterna. Är de lagom?
Är fotot för ljust eller för mörkt?
Behöver skärpan förbättras?

Det finns många sätt att åtgärda detta men jag har ett program som passar mig och mitt sätt att tänka och hur resultatet kan bli har ni sett mycket av genom åren.

Natthimlen blev nästan kuslig och så grannen med ficklampan på andra sidan träden.

Skogen är jag inte helt säker på att jag snofsat till så färgerna blev rätt. Jag tror de blev för starka men det var lite kul att gå där i snön och så få se hur ljuset från skogsbrynet plötsligt tändes och det gråblå blev alltmer gultonat.

baraenbildavmig sa...

Som vanligt vackra bilder, men den översta är ovanlig för dig. Där finns verkligen en stämning fångad! Vassruggen eteriskt skön, sjöboden en vinteridyll och så det härliga ljuset bland trädstammarna, som en enorm ljuslykta i naturen. Såna stunder bär man med sig i minnet och nu även på foto. Jag minns en promenad med livsnjutarna när den ena var alldeles begeistrad när han såg ljuset.

BeBest sa...

Vi har inte stömlöst varje vinternatt så det gällde att passa på medan det varade.

Vassruggen blev jag förtjust i för några dagar sedan och får jag bara till ett bra foto med den på kan den mycket väl få bli representant för januari i min väggkalender ... men det finns fler starka kandidater.

Det är något särskilt när man upptäcker ett sån här ljus långt bort bland trädstammarna, man dras dit helt enkelt. Det var därute, där solen sken i tisdags, jag såg den brunstiga dovhjorten och hans flock för allra första gången i dimman och det ytterst svaga ljuset tidigt på morgonen den 3 november förra året.

Skicka en kommentar