Gryning

Gryning

tisdag 7 januari 2014

En lågt stående sol gör något med humöret


Molntäcket var inte så kompakt igår. Det hände ofta att solskenet fick möjlighet att bryta igenom. Eftersom jag inte var nöjd med alla foton jag åstadkommit från dagen innan så gav jag mig ut på jakt efter bättre bilder. Jag ansåg mig ha förstått något mer hur de skulle fångas och i vilka situationer som HDR-tekniken inte dög. 

Planen var att gå om samma väg och få med mig ett bättre resultat. I och med att solen då och då tittade fram, blev många fler ställen längs Duveholmssjön intressanta. Det hade regnat under natten. Nu var det vindstilla och markerna ångade av solvärmen. Soldimmorna och dropparna på gräs och kvistar ökade inspirationen. Självfallet gjorde jag om mina gamla bakläxor men jag hittade även nya tillfällen där tanken att ”kanske, kanske kan det där bli något” for genom skallen och ända ut i avtryckarfingret.

Jag hade kommit halvvägs och knäppt en mängd bilder av de motiv jag hade för vana att fotografera i Carl Ugglas Park. Jag är lite som hundarna därvidlag, jag har mina ställen där jag stannar men det är i mitt fall kameran som får göra vad som ska göras. Dessa foton tänker jag inte visa nu även om de möjligen skulle kunna duga. Det är ju trots allt motiv jag redan visat till leda och förmodligen inte kommer att upphöra med. Jag kan bli rätt tjatig, om man säger så!

Jag hade just fått en serie halvbra foton på strömstaren som denna gång satt långt från bron i bortkanten av forsen vid Djulö Kvarn och det var dags att gå hemåt längs andra sidan sjön. Det var då fortsättningen av planen för fotopromenaden reviderades totalt. Jag skulle inte alls gå runt Duveholmssjön! Jag skulle inte följa grusvägen och låta mig irriteras över att kraftledningarna skar sönder de bästa vyerna! Nej, jag skulle naturligtvis ge mig upp på Gatstuberget och få en vid utsikt över bygden och hoppas på en vacker solnedgång. Så fick det bli!

Det visade sig att en fotograferande man som jag mött en tidig morgon i dimmorna vid badplatsen i Duveholmssjön nu hade samma planer som jag. Vi stod uppe på berget och spanade mot horisonten och hoppades på det perfekta ljuset och de tjusiga färgerna. Riktigt så som vi hoppats blev det inte men det får duga för den här gången.
Jag lär nog återkomma i den här saken. Det kan bara bli bättre!

8 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Men bilden på björkgrenen(?) med diamanter, kan väl knappast bli bättre!
Tycker mycket om dina motivval!

Jag sa...

Så ni hade solen hos er. Den fortsätter gömma sig hos oss även om molntäcket inte såg lika tjockt ut igår när jag hälsade på mor min. Jag hoppades att det skulle ha försvunnit helt till idag, men icke.

Roligt att experimentera när det ger lyckat resultat som med de glittrande vattendropparna! Den nedre bilden är ett lite annorlunda motiv för dig, men mycket behagligt och harmoniskt med de milda färgerna och vägen som löper som en å genom bilden. Himlen behöver inte alltid vara så färggrann för att det ska bli vackert.

BeBest sa...

Tack Märit!
Allt kan bli bättre men jag erkänner att jag är mycket nöjd med ”diamanterna”. De kommer nog att hamna i min mapp för mera lyckade foton.

BeBest sa...

Vi hade lite sol emellanåt. Ljuset skiftade rätt fort så man måste vara kvick när det blev en smula solsken.
Jag prövade olika inställningar och tekniker för att ha jämförelseobjekt men det blev inte så rättvisa tester eftersom ljusförhållandena var så olika. Det fanns en inställning som skulle skapa extra konstnärlig dramatik i bilden. Det visade sig vara ett tvärsäkert sätt att förstöra en himmel med intressanta moln. Sånt kan vara bra att veta så man inte i överambition går på en mina i ett kinkigt läge.

Anonym sa...

Ah...men översta bilden är otrolig, så vacker och lite sagobetonad! Får jag låna hem till skärmbild? / Monika

BeBest sa...

Då jag såg hängbjörken där vid strandkanten och alla dropparna som fångade ljuset, blev jag väldigt glad. Det var ett motiv jag inte visste att jag sökt länge efter men då förstod jag och sen var det bara att försöka få till bilden.
Självfallet får du det om den passar.

Anonym sa...

Tack!

BeBest sa...

Varsågod! :-)

Skicka en kommentar