Gryning

Gryning

söndag 26 januari 2014

Frost och is


Jag har ägnat de senaste grå dagarna åt bildredigering. Det jag ville få snyggt var egentligen inte så märkvärdigt. Det handlade om vatten i olika former och ljus. Först hade jag en bunt foton med rimfrost. De har jag haft stora problem med. Vitt i vitt är svårt att få fram perfekta kontraster ur. Jag har inte lyckats så långt som jag ville eftersom jag i dagsläget inte vet hur jag ska komma vidare. Ett annat problem som också anmäler sig om man ökar kontrasten är blåsticket. Alla skuggor har en tendens att bli mycket blåare än de i verkligheten var, åtminstone så som mina ögon såg dem. Kameran har ett annat ”öga” så den ser ljuset på ett annat vis. För att komma till rätta med det här problemet kan det krävas ett extra filter på linsen.

En av Sveriges mest kända konstnärer var mycket intresserad av samspelet mellan ljus, vatten och vågor. Han arbetade mycket med att få till färgskiftningarna i vågorna så de såg ”levande” ut. Nu gick det inte så lätt att sälja en olja med enbart vågskvalp, så han ställde ut en avklädd kvinna i det och genast blev tavlan intressant för köparna. De såg vad de ville ha och Anders Zorn kunde fortsätta att jobba på sina vågrörelser och ljusets brytning i dem.

Jag kom att tänka på det medan jag försökte hitta ljuset i isen. Jag har inte hjärta att mota ut en naken människa i kallvattnet men en strömstare hade varit en prima modell att ta till. Nu höll den sig gömd någon annanstans, så jag fick göra så gott jag kunde av det som bjöds. Det är inte så lätt att få fram relieferna i isen heller även om den inte är så levande som vågorna. 

Jag försökte först förstärka vissa färger på bekostnad av andra för att på så vis åstadkomma mera djup i de olika dagrarna. Det blev grant men inte bra. Färgerna fick därför behålla sin inbördes balans och istället gav jag mig på ljuset i isen. Kunde jag ljusa upp bilden tills isen lyste? Jag klarade det delproblemet men då hade färgerna samtidigt blivit urblekta. Det gick dock att återfå den rätta styrkan på färgerna med bibehållen färgbalans och ljus i isen och snön. Det här är vad jag fått till.



För att ni nu inte ska behöva frysa så svårt bleka, kanske lite rosa kan sätta färg på kinderna. Amy Lynn blommar igen och även de bilderna har behövt redigering. Kameran har lätt att göra hennes färger mörkare än de är. Jag har jobbat med dem på samma vis som med isen och rimfrosten. Nu tror jag att jag hittat rätt.


Det är en sak att ta fotona, en annan att göra bilder av dem. Fotot är som det utsågade ämnet till en dalahäst. Redigeringen är hela proceduren med kniv, pensel och färger fram till hästen står där blank och fin med kurbits och allt. Lyckas man göra så med fotona kan man nog kalla det man fått fram för en bild.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det översta motivet med rimfrostsjoken förstår jag att du föll för. Otroligt vackert. Jag har erfarit att där gäller det att ligga lågt, att inte rikta kameran mot snön utan försöka få motivet mot en bakgrund av himmel. Det kräver en del gymnastiska övningar. Så vackra isformationer du har hittat den senaste tiden! Den tredje bilden med de härliga isskruvarna drar ganska mycket mot lila, var det så du såg den? Jag ger mig aldrig på färgerna om jag inte vill ha en speciell effekt som sepia eller att tona ner en färg som jag upplever som för stark. Ofta drar jag ner kontrasten, det tar fram detaljer som försvinner annars. Amy-Lynn-bilden är väldigt vacker!

BeBest sa...

Jag såg dem inte sså tan det är kameran som har tolkat den grå skuggan intill en stenmur på det viset. Jag vet inte om det är ett ljusbrytningsfenomen eller vad det är men jag har endast låtit de färger som filen visar få vara orörda men behålla sin styrka inbördes då jag lusat upp bilden och förbättrat skärpan.
Det verkar som kameran över lag har uppfattat de skuggade partierna vid vattnet som lila och de belysta går mera i blått eller grönt.

baraenbildavmig sa...

Om det fanns en mur som kastade skuggor är det kanske inte så konstigt med lite oväntade färger. Den nedersta bilden med dess skum och virvlar och den härliga gyllene färgen mitt i allt är lite extra! Blir så sugen på att ta mig till något vatten.

BeBest sa...

Gör så om du kan! Finns det strömmande vatten, så finns det nog öppna ställen med intressanta isformationer också. Sen är det bara att låta ljuset spela!

Skicka en kommentar