Gryning

Gryning

måndag 6 januari 2014

Grått var det


Jag skrev igår att molnen gick lågt. Vi hade dimma här. Ibland tätnade den ibland klarnade den upp till ett dis men det grå i olika nyanser låg kvar. Jag brukar kalla dessa dagar kråkryggsgrå. Se själva vad jag menar. Inte ser det särskilt ljust ut!

Eftersom jag försöker lära mig min kameras funktioner och möjligheter fortsatte jag att använda HDR-funktionen för att se vad den kunde uträtta under dessa trista förhållanden. Kråkan ar fotograferad med HDR. Den här udden vid Carl Ugglas Park också.

Likaså den enda färg jag hittade nämligen olvonbären och de fyra vattendropparna. 


Det tycktes som metoden kunde duga och det trodde jag hela vägen runt Duveholmssjön. Jag togs ur villfarelsen när jag kom hem och öppnade bilderna i datorn. HDR har sina begränsningar och de klev fram ur skuggorna och visade sig klart och tydligt. 

Tekniken bygger på att kameran tar en snabb serie bilder med något olika exponeringar och sedan sätter samman dessa till en bild. Det är under momentet då kameran tar bildserien allt kan gå fel. Kameran får inte rubbas! Behöver kameran längre tid för att göra varje exponering så ökar risken för problem. Svagt ljus, så som det var igår, kräver längre exponeringstider. Det handlar kanske bara om hundradelar eller tiondelar av sekunder men det är tillräckligt för att ställa till bekymmer om kameran eller motivet har rört sig det minsta under tiden serien tas. 

Jag använde inte stativ och det borde jag ha gjort. Det insåg jag då bilderna visades i full storlek. Att försöka vara frihandsfotograf innebär också att ta risker och de kallas vanligen rörelseoskärpa! Många kvistar och grenar hade fått parallella upplagor därför att kameran rubbats under exponeringarna. 

Det syns inte så tydligt på de här fotona men träden på udden är drabbade och vet man om det, ser man det. Detta misstag gick igen och blev än värre hos alla foton jag tog efter att jag knäppt fotona på bären i och med att ljuset försämrades under eftermiddagen. HDR-tekniken kräver lite mer av fotografen, motivet och ljusförhållandena än vad som fanns att få igår. Det är av misstagen man lär sig!

6 kommentarer:

Märit i Mariehem sa...

Är du inte litet för petnoga nu?
Det är ju jättefina bilder - speciellt den med udden! :-)

abjag sa...

Test

jag sa...

Jag förstår inte det här bytet plötsligt. Nu blev jag abjag som jag var tvungen att använda mig av för att registrera mig på Wp. Suck.

Det är dömt att misslyckas att hålla kameran stilla vid serietagning när det är mörkt. Men det är bara du som ser dubbla grenar i den, som alltid, vackra bilden. Jag som gillar silhuettbilder tycker att kråkbilden är superbra, mycket snygg!

BeBest sa...

Jag är petnoga när det gäller sånt här som ska visas okontrollerat för världen.

Generellt sett är jag väldigt slarvig och vårdslös i mycket annat som mest rör mig och hur jag har det. Då blir det som Karlsson på taket brukade säga en världslig sak.

BeBest sa...

Så långt tycks det fungera. :)

BeBest sa...

Är det WP som haft skumma saker för sig med dina förlorade kommentarer?
Jag har ju originalet och kan se bilden visad i full skala. Då ser man här och var dubbla konturer av grenarna hos björkarna ute på udden. Förminskas bilden blir det inte lika tydligt.

Skicka en kommentar