Gryning

Gryning

torsdag 30 januari 2014

I bubblan


Åter hade jag klagat på vädret och åter gav det resultat, även om jag hade önskat mera solsken än vad som levererades. Jag gick mot Djulö Kvarn och hoppades väl också få en skymt av strömstaren. Det senare beviljades mig, då den flög nedströms och satte sig så långt bort att det var meningslöst att försöka få ett foto av den. 

Jag fick nöja mig med att försöka göra något av de redan uttjatade vyerna längs stigen fram och tillbaka. Endast ett foto blev annorlunda. En snygg unggran i Carl Ugglas Park har av någon vänlig människa försetts med julgranskulor. Det var rätt många kulor i regnbågens alla färger som då prydde den. Kulorna försvinner så sakteliga därifrån. Nu återstår en silver- och en guldfärgad kula. 


Så har även jag tagit klivet in i de egotrippades bubbla. 

4 kommentarer:

imsys sa...

Suverän bild! Fattar inte hur du får till skärpan så bra i dina bilder! Klart du ska göra selfis som alla andra!

BeBest sa...

Skärpan handlar väl om två grundorsaker, kamerans jobb och min redigering efteråt.

I det här fallet hade kameran följande värden:
Exponeringstid: 1/500 ms
F-nummer: 2.8
Exponeringsprogram: Prioritering bländare
ISO hastighetsklass: 100

Så var det då min del i det hela:
Jag börjar med att mätta färgerna något för att på så sätt ha lättare att se vad som händer, då övriga åtgärder ska utföras. Färgerna brukar kunna mattas ur av några av åtgärderna så det kan vara bra att ha lite i reserv innan man börjar.
Flera av följande steg steg handlar om ljushet och kontrast, högdagrar och skuggor.
Först justerar jag nivåer, sedan högdagrar och skuggor, sedan gör jag en utjämning med histogram och därefter är det vanligt att skuggorna åter behöver ljusas upp eller högdagrarna tonas ner.

Nu är det dags för kantskärpa. Jag tar endast lite av det för att se var jag hamnar. Bilden brukar bli ljusare av den här åtgärden.

Vitbalansen rättas till. Det kan påverka färgerna och eventuellt kan det behövas mera färg.

Nu tar jag till kantskärpa en gång till och därmed brukar jag vara hemma.

Ungefär så ser mina åtgärder ut. Vad de kallas i Photoshop vet jag inte för jag har inte det programmet.

baraenbildavmig sa...

Det måste var en av de ovanligare julgranskuleegospeglingarna! Snyggt fotat! Tydligen dekoreras granar i skogen här och där, jag så en bild av en sådan hos en annan bloggare, tidigare.

BeBest sa...

Man måste ju ta chansen när tillfälle gives! Jag har försökt mig på de kulorna förr utan att lyckas men övning ger ju förhoppningsvis ökad färdighet och så här är den nu. :-)

Skicka en kommentar