Gryning

Gryning

fredag 3 januari 2014

Kan detta kallas aforismer




Flykt

Det mesta jag gör, är en flykt undan något
men vart jag än tar vägen,
så är jag där!


Gångbart

Jag går mot döden vart jag går,
därför går jag inte så fort!


Memoarer

De saftigaste bitarna i den soppa, vi kallar våra liv, 
vill vi helst behålla för oss själva. 
Får andra tag på dem, sätter de dem i halsen, 
sina egna eller våra.


Oblygt

Mitt förstånd är så blygsamt 
att jag utan blygsamhet försöker inbilla folk 
att det är oblygsamt.


Originaltillvaro

Hellre knuffad och kufad,
än undanskuffad och kuvad!


Parenteser

I det stora tomrummet 
är födelse och död 
de yttre parentestecknen. 
Däremellan finns livsledans 
fragmentariskt interpunkterade sekvenser.


Påhitt

Jag skriver om inget. 
Har jag inget att skriva om hittar jag på.
Kan jag inget hitta på
tar jag gamla påhitt och skriver om.


Retorik

Förr övade man vältalighet med stenar i munnen. 
Den retoriska konsten har utvecklats. 
Numera blir den mest träffsäker om man låter stenarna i handen tala.


Självskattning

Om
du betraktade mig
med samma misstänksamhet,
som jag borde gjort,
skulle du slippa bli så besviken,
som jag blivit.


Styrketräning

Häva hantlar och häva öl är att anse som
sysselsättningar av samma skrot och korn.


Svåraccepterat

Människan har svårt att leva med insikten
att ständigt vara oförbätterligt bättringsbar.


Tanklöst

Svårt är att veta
ifall jag tänker mig för,
ty jag tänker mig sällan efter.


Underlägset

I kamp med sig själva, 
tycks människorna komma i underläge …






© Börje Eriksson 

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Riktigt bra aforismer till och med! Idag gillar jag Retorik, Memoarer och Parenteser. Jag tänker på Piet Heins Grukar: "Ingen är så intåvänd som en mand som gräver med tungan i en tand."

BeBest sa...

Ja den var bra! :-)

Skicka en kommentar