Gryning

Gryning

tisdag 21 januari 2014

Klaga hjälper


Igår klagade jag över vädret. Jag ville ha mera sol. Väderprognoserna var ytterst obestämda i det fallet men tendensen pekade åt ca 90% moln och resten möjligen sol. Det kändes verkligen inte särskilt uppmuntrande. Jag ville ha sol, mycket mera sol än så och tänka sig, timmen efter bröt solen igenom molntäcket. Himlen var fortfarande mest molntäckt men molnen var tunna och solen hittade luckorna. 

Jag raskade mig ut med kameran beredd under jackan. Jag gör så. Kameran hänger om halsen och är instoppad under jackan för att behålla värmen. Kylan laddar annars fort ur batterierna och en kall kamera kan bli lite trögare i rörelserna och kräva mera energi för att hitta fokus. Jag ser förmodligen inte klok ut där jag går med en så konstig putmage men det bjuder jag på. Jag hoppas ju att det ska komma något gott ut av det.

Så vad fick jag då med mig hem av gårdagens solskenspromenad? De sedvanliga vyerna naturligtvis men även en del andra foton kom med hem. Den här gråsiskan var först skygg men bestämde sig för att ta chansen att slippa konkurrensen från övriga fåglar och flög fram och satte sig till bords och det var rätt nära. Varsågod!




Fågeln satt i skuggan av skogen och över hela fotot låg en blå ton som jag försökt få bort och endast lämna de mera marken egna skuggorna kvar.

Naturligtvis såg jag hjortar och rådjur också men jag kom ingen av dem särskilt nära. Däremot passerade jag ett solbelyst fågelbord och där fanns gott om fåglar. Jag koncentrerade mig på grönsiskorna, eftersom de foton jag har sen tidigare av den arten inte är särskilt lyckade.


Just nu har jag en klar himmel utanför mitt fönster. En blek morgonrodnad stiger över skogen. Törs jag måntro hoppas på en lika fin solskensdag idag? Jag tar risken och kameran under jackan!

10 kommentarer:

Thore Berggren sa...

Hej,
Kan du vara vänlig och kontakta mig. Du har en bild som vi gärna skulle vilja ha tillstånd att använda.

Hälsningar

Thore Berggren, Kalmar kommun
thore.berggren@kalmar.se

BeBest sa...

Mail kommer!

imsys sa...

Kul att Kalmar kommun vill ha foto du tagit! Grattis!

Kul också att du fått så fina bilder av siskorna!

framsnacka sa...

Smart att ha kameran under jackan! Jag hade min framme förra året när jag halkade och slog sönder den... :-( Också smart just för mekaniken. Och vem bryr sig, om det ger en bra chans till bilder! :-)
Ja, det blir lätt blåstick i snöbilder, kameran försöker kompensera för det starka ljuset. Prova att använda blixt.
Eller ta "sportbild" d v s snabb exponering.
Fina bilder du fick, särskilt på grönsiskan! Här har det varit fint idag, men kallt, av den isande sorten.
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Vi får se vad det handlar om men visst är det kul. Sånt händer inte var dag precis!

BeBest sa...

Möjligen kan korrigeringar i vitbalansen också göra nytta men har man en lättflyktig fågel framför sig är det inte så säkert att man hinner ändra på allt medan den finns kvar.

Jag kan ha kameran i en skyddande väska eller ryggsäck men där kan den inte dra nytta av min kroppsvärme på samma vis. Då måste jag i så fall en kall dag kompensera med värmekuddar. Det kan kanske fungera men blir de för heta är inte det heller bra. Kroppsvärmen är ju dessutom gratis och finns där hela tiden.

Jag har ett litet tunnt hopvikt sittunderlag med i mig en rymlig innerficka och mellan det och mig placerar jag kameran. Kameran går lätt att få fram. Reservbatteriet finns också lätt till hands innanför jackan, så ett byte kvickt kan ske vid behov. Sittunderlaget kommer även till pass då jag ska foton knästående.

framsnacka sa...

Sittunderlag är så praktiskt! Fast jag glömmer ibland, det kan bli många färger på knäna :-) Använder en slingbackväska med lång dubbel dragkedja, den är snabb att ta fram kameran ur. Letade länge innan jag fann en modell som verkade vara praktisk för att snabbt få upp kameran. Men inget klår att ha den "om halsen" vilket jag har i en typ "safarikikarrem" , det är över båda axlarna, och extra stöd mellan skulderbladen.
Allt gott till dej!

BeBest sa...

När det väl blir varmt igen hänger nog kameran fortfarande i remmen om halsen men jag håller den i handen åtminstone i de fall jag tror det kan bli tal om snabba lägen.

Kanske skaffar jag en sån här bärrem då. Den är troligen praktisk när man inte behöver vara så påpälsad. Jag har hört mycket gott om den.
http://shop.event-bilder.se/

baraenbildavmig sa...

Så du har gått och blivit fågelfotograf! Både brunsiska och grönsiska på samma promenad, häftigt! Jag har funderat på en sele som Framsnacka rekommenderar men jag får aldrig ändan ur vagnen. Tror dock att jag måste fixa något, fick väldiga smärtor efter en kort promenad häromdagen.

BeBest sa...

Fågelfotograf vet jag väl inte om man kan säga men jag försöker mig på allt som vågar stanna tillräckligt länge för att kameran ska hinna hitta fokus.

Skicka en kommentar