Gryning

Gryning

lördag 18 januari 2014

Nog!


Förra julen fick jag av min äldsta dotter en gåvoprenumeration på en fototidning i julklapp. Tidningen är inte dålig men jag är nog mera beredd att kalla den ett medlemsblad för PhotoShop Fan Club om en sådan funnits. Eftersom jag inte använder de bildredigeringsprogram som Adobe gör, så blev väldigt mycket av tidningens innehåll tämligen oväsentligt. Det som återstod och kändes av mera värde för min del var tester av kameror och fotoutrustning. 

Nu har jag skaffat en ny kamera och den är jag nöjd med. Det blir då mindre intressant att följa dagens marknadsutbud av kameror, objektiv och andra fototekniska ting eller vad man kan göra i Adobes nyaste versioner av sina bildredigeringsprogram.

Det fanns dock några goda skäl att bibehålla tidningen. Ett var att med prenumerationen följde ett erbjudande innebärande att man som prenumerant kunde få en gratis hemsida och där kunna visa sina foton. Jag har använt mig av den möjligheten. Sidan har väl inte varit särskilt välbesökt kan jag säga. Ett annat skäl var de tävlingar man kunde delta i. Jag har även deltagit i såna helt utan framgång och det var väntat.

Inför sistlidna jul gick prenumerationen ut. Jag avsåg att fortsättningsvis själv stå för den och förväntade mig få ett meddelande om när sista numret skulle levereras och det var dags att förnya prenumerationen men inget hände. 

Strax före jul fick jag via mail veta att min hemsida skulle stängas ner 30 dagar senare, eftersom jag sagt upp min prenumeration. Ville jag behålla den skulle det kosta en liten avgift. I meddelandet fanns uppgifter om vart jag skulle vända mig för att antingen ta upp prenumerationen igen eller själv bekosta min hemsida.

Jag bestämde mig för att fortsätta med tidningen och följde länken för prenumeration. Ganska snart efter att ha klickat för beställningsalternativ skickades jag vidare till något bolag jag aldrig hört talas om och det skulle ombesörja de ekonomiska transaktionerna i sammanhanget. 

Igår fick jag besked att nu hade jag 10 dagar på mig att betala hemsidan om jag ville behålla den. Bolaget som skulle ombesörja transaktionerna har inte dragit en krona från mitt bankonto än och så lär det få förbli! Tidningen Digitalfoto för alla får klara sig utan mig. Mina tävlingsfoton och hemsidan på 123minsida.se har jag nu tagit bort. Någon ordning måste vara även inom Bonniers-koncernen!



4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Förmodligen har din dotter fått meddelandet om förnyelse, jag sitter just här med tredje påminnelsen om förnyelse av pren på KP. Men det var konstigt att länken inte fungerade full ut. Jag tänker förnya, ger den ena livsnjutaren KP i födelsedagspresent i februari.

BeBest sa...

Jag har frågat henne men hon har inte fått något heller. Vi hade tänkt göra en gemensam lösning där men allt rann ut i sanden och nu kan den här tidningen få sköta sitt bäst den gitter.
Jag spar pengarna och köper någon valfri fototidning om de har någon artikel som verkar intressant för min del.

framsnacka sa...

Drumlarns är allt jag kan säga.
Har tidningen FOTO http://tidningenfoto.se/, härligt mkt inspiration!
(synd att jag missat bilderna)
Allt gott till dej!

BeBest sa...

Jag har hört fler tala väl om den tidningen, det kan kanske vara värt att ha den.

Skicka en kommentar