Gryning

Gryning

lördag 25 januari 2014

Om de bara vetat


Igår, efter att jag lämnat tillbaka hyrbilen, gick jag en liten promenad medan snön for genom luften. Jag kom då att passera den plats som haft namnet Amsterdam. Det var där uppe på kullen stället funnits.

Hur jag nu vet det är lätt att förklara. Jag gick nämligen bort till denna kulle och fann en skylt som berättade traktens historia.

Eftersom Luva hörde till de egendomslösa, den som bodde i en backstuga ägde bara sitt liv och alla dess svårigheter, hade alltså fått tillstånd att bedriva en liten servering för att på så sätt försörja sig. Utsikten hon hade från kullen ner mot torvtäkten kan ha tett sig så här en grå vinterdag.

Idag bär sjön och området hennes namn. Luvsjöområdet är ett attraktivt område att bo i. Villorna har marknadsvärden som skulle fått den siste brukaren, Jacob Jakobsson, att baxna. En fastighet av hans storlek kunde man få för 600 riksdaler på hans tid. Den marken hade räckt till många tomter av den storlek som man idag ställer villorna på. Jag har inga säkra uppgifter men försäljningsvärdet för varje hus är säkert 5000 gånger högre än vad hans fastighet, Amsterdam,  på hans tid var värd och som sagt han hade kunnat stycka av många tomter ...


Av torvtäkten har det blivit en liten sjö som bär Luvas namn. Jag har många gånger undrat över det namnet men nu vet jag.



Luva har även fått en egen gata i villaområdet, Luvas väg, och även torvbrytarna har hedrats och blivit hågkomna med Torvbrytarvägen.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Det är lustigt med de där utländska namnen på våra orter, Danmark till exempel ligger ju inte så långt bort. Ja, tänk om de hade vetat. Att en backstugusittare blir ihågkommen genom att få ge namn åt både sjö, område och vägar är roligt. Fina bilder!

BeBest sa...

Tack Du! :-)
Här i Katrineholm har vi en ort gemensam med Gävle nämligen Stettin. Amsterdam och Paris ligger för övrigt också strax utanför Hallstavik i Roslagen. Vilka historiska orsaker eller privata skäl som kan ha funnits bakom dessa platsers namn vet jag inte.

Skicka en kommentar