Gryning

Gryning

lördag 11 januari 2014

Svampväder


Senast jag var ute i skog och mark fick jag med mig en del foton med vyer men även foton på några svampar och dem har jag inte visat än. Det var i huvudsak tickor jag fotograferade då men även en vacker gelésvamp hittade jag.

De första fotoförsöken gjordes vid Krämbol och riktades mot en redan för några år sedan visad klibbticka. De nya fotona blev inte så lyckade som jag hoppats så den gamla får stå kvar oantastad.

Inärheten av Backa Gård hittade jag flera olika tickor på gamla fällda träd. En tycktes vara i behov av rakning. Det är en borstticka.
Det fanns även en annan sort som jag först hade svårt att identifiera men det visade sig vara violtagging och den har jag faktiskt fått bilder av i ett annat sammanhang för flera år sedan.



Nästan framme vid bron över ån vid Värmbols Bruk såg jag något gult lysa i en gammal rishög. Den här gången var det en sort jag tidigare inte fotograferat, gullkrös.

Alla dessa svampar hjälper på något sätt till att bryta ned veden till att bli jord igen. Gullkrös är möjligen inte så bra på att ordna den saken för egen del, eftersom den parasiterar på en annan nedbrytande svamp nämligen tätskinn eller deras släktingar. De måste då för att överleva öka nedbrytningen av veden.

Idag är det vinter ute. Det var ett tag sedan vi hade det så.

6 kommentarer:

kyrksyster sa...

Läckert, men knappast ätbara, eller...?

Annika sa...

Vackra svamp-bilder! :) Jag gillar särskilt den översta.

BeBest sa...

De påstås inte vara giftiga men däremot oätliga. Om det har med smaken eller konsistensen att göra vet jag inte men misstänker att de är eller blir hårda, sega och träaktiga vid eventuell tillagning.

BeBest sa...

Tack Annika! :-)

baraenbildavmig sa...

Tickor och andra trädsvampar är fascinerande och dina bilder visar svampar som jag möjligtvis har fotograferat men i alla fall inte har namn på. Tack!

BeBest sa...

Varsågod! :-)
Det råkade bli så att jag fick syn på dem då. Jag söker ju hela tiden något att rikta kameran mot och finns inget stort får jag välja något mindre och sen försöka ta reda på vad jag fått med mig. Alltid lär man sig något!

Skicka en kommentar