Gryning

Gryning

onsdag 1 januari 2014

Välkommen 2014!





Gott Nytt År!

6 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Detsamma! Som en fontän ser fyrverkeriet ut!

kyrksyster sa...

Gott Nytt År till dig också!

BeBest sa...

Fyrverkerier tycker jag är mariga motiv. Min kamera ger två olika alternativ att fånga in nattfoton med. Det ena heter ”Nattfotografering” och det tar en serie foton av motivet och sätter sedan samman allt till en enda bild.

Det andra alternativet kallas ”Nattlandskap” och är mer likt traditionell fotografering. Kameran tar en enda bild och låter då slutaren stå öppen under flera sekunder för att på så sätt få möjlighet att noggrant läsa in motivet. Om kameran eller motivet rubbas eller rör sig under tiden slutaren är öppen, påverkar det bilden. Husen står stilla medan kinesiska lyktor flyger över himlen, fyrverkeriraketer skjuts upp, exploderar och sprider sitt färggranna innehåll. Allt detta fångas av kameran under tiden slutaren står öppen. På detta vis fångade kameran flera raketer och tillsammans bildade de en blomliknade fontän.

Alternativet Nattfotografering fungerade inte för den här typen av motiv. Det fick bara med explosionerna och skapade tjocka vita maskar av färgerna.

BeBest sa...

Tack Kyrksyster!
God fortsättning på det nya året!

baraenbildavmig sa...

Jag var nästan säker på att min nya kompaktkamera hade en inställning för fyrverkerier, men det hade den inte. Jag testade med intelligent auto och då var det just en serie foton som togs. Jag har inte kollat resultatet men förväntar mig inte några bra bilder, tog dem ganska tvehågset också, visste inte vad jag skulle ha dem till.

BeBest sa...

Det tycks som Panasonic tagit bort den möjligheten och istället överlåtit åt köparna att finna sina egna lösningar.

Jag har tagit för vana att börja varje nytt år med ett foto på fyrverkerierna här utanför. I år tog det det tid innan jag fick en bild värd att visa.

Skicka en kommentar