Gryning

Gryning

onsdag 19 februari 2014

Andrum och hägersten


Innan solen helt försvunnit bakom molnen så gav jag mig ut. Tanken var att först gå förbi Krämbol och därifrån traska ner till Djulö Kvarn. Hägrarna fanns kvar vid Lillsjön men hade spritt ut sig och stod i vasskanten och sökte föda. Deras dekorativa sten - Kan man kalla den hägersten? - stod tom men på isen intill hade ett gräsandpar slagit sig ned och vilade i godan ro. Kan man säga att de fått andrum?

Sträckan mellan Krämbol och Djulö Kvarn ska jag be att få återkomma till en annan dag då jag hunnit redigera alla fotona som där togs. Det är inga märkvärdigheter men det blev många bilder. Vid Djulö Kvarn hade strömstaren fattat posto på en bryggkant. Där satt den och kvittrade vackert. Jag gillar den fågeln.

Promenaden tillbaka företogs under jämngrå himmel och så tycks vädret förbli här många dagar framöver.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Oh så mycket fint du har fotat och gjort här..Jag lägger din blogg bland mina favoriter och kommer gärna åter för att kika på allt du berättar. Jag har ingen aning om var Krämbol och eller Djulö Kvarn ligger och det vore roligt att veta varifrån dessa årstidsskiftningar och natur kommer.

Jag ska minsann sätta på kaffet och lägga upp en blogg jag med, så kan jag länka den här hos dig nästa gång jag tittar in här. Mitt liv är väl inte så intressant, men lite ska jag nog kunna få ihop med ny-tapetserat, vänta på nya sticklingar av grannen, mina cykelturer och Nacka reservatet bakom huset.

En UR-tjusig tårta såg jag här.

Ha det gott
Hälsningar
Ia

BeBest sa...

Tack och välkommen Ia! :-)

Alla tårtor och fantastiska bakverk har min yngsta dotter skapat. Hon är fenomenal på sånt.

Krämbol och Djulö Kvarn ligger strax utanför Katrineholm. Söder och sydväst om stan.
Det liv man lever kan vara rätt enahanda för en själv men då man berättar om det lilla man gör så tycker andra ofta att det trots allt är en smula mer intressant än man själv finner det. Jag gör inte så många knop precis men har jag inget att berätta om går jag ut en sväng med kameran och ser vad jag får med mig. Ofta blir det något foto som duger att visa.

Det börjar väl snart bli dags att ta tag i alla nya fröplantorna från förra årets hibiskusblomning, så då lär det bli en del foton från de omplanteringarna också.

Ha det gott själv!

Skicka en kommentar