Gryning

Gryning

tisdag 4 februari 2014

Dis


Igår hade vädergissarna till och med sämre träffprocent i sin väderprognos än vad vår regering har då den förespår verkan av sina åtgärder för att minska arbetslösheten. Det säger faktiskt ganska mycket om hur uselt de gissade. Regeringen klarar endast att öka antalet arbetslösa något ytterligare, vilket de påstår att de inte alls ämnade göra, vädergissarna trodde vi skulle få en helt molntäckt himmel här i mina trakter men vi fick först uppsprickande molntäcke och snart nog helt molnfri. Vädergissarnas misstag kan jag trots allt lätt stå ut med men regeringen hivar jag hellre ut. Nog om detta.

I och med solskenet var min och kamerans dag räddad! Vi gav oss ut i tövädret för att dokumentera vad som hände där ute i verkligheten, då solen äntligen fick fritt fram. Det första vi noterade var att då solstrålarna träffade snön lyckades de smälta och förånga den. Det uppstod dis över vatten, ängsmarker men även inne i skogen.

Diset steg och bildade små lätta moln.

Jag valde en av de gamla vägarna genom skogen. Solen hittade ställen där den kunde få ner strålarna djupt mellan träden och få skogen att ånga.





Ångorna drev ut över åkrarna.

Jag fortsatte längs vägen och fick tillfälligt solen i ryggen men diset kom tätt efter för det ville dansa över fälten vid Backa Gård.


Jag stannade en stund och njöt av skådespelet innan promenaden fortsatte mot Backasjön. Solen hade nu börjat gå lägre och strålarnas intensitet var inte längre lika kraftig då de nådde markytan men trots allt fanns lite dis lågt över vattnet även här.

Diset övergick över gick mot kvällen och under natten till dimma och den ligger kvar än. Vädergissarna tror den med den ökande vindens hjälp kan brytas upp. Vi får väl se hur det blir. De har gissat fel förr.

4 kommentarer:

imsys sa...

Men oh, men ah, men åhhh så vackert du fångat solstrålarna genom träden!

BeBest sa...

Jag kan nog lugnt påstå att igår hade jag i alla fall tur med vädret, för hade det varit dagen gråmulna, hade det inte blivit några foton på solstrålar i dis. Då hade vi istället fått grotta ner oss i samma gamla hopplöst upprepade uttryck över gråhetens innersta väsen.

Äldsta Dotra sa...

dina vinterbilder de senaste veckorna är verkligen helt fantastiska!

BeBest sa...

Tack ska du ha! :-)
Jag försöker lära mig att få till foton som duger att visa. Det mesta av råmaterialet klarar jag inte av att få till så det blir i presentabelt skick.

Skicka en kommentar