Gryning

Gryning

onsdag 12 februari 2014

Drypande fuktighet


Det fanns inget som talade för att vädret skulle ändras. Molnen tycktes kompakta och höga, luften under var disig.

I buskarna hängde droppar.

Solen prövade mitt på dagen att komma igenom med en smula ljus till behövande men nådde inte ända fram, tappade orken och gav upp försöket.

Några som verkar gilla läget är lavarna.

Efter att solen dragit sig tillbaka till området ovan molntäcket sjönk temperaturen en aning samt luftfuktigheten ökade. Det for helt enkelt vått i luften och här och var fanns det även isfläckar på vägen.

Strömstaren såg jag inte till men det hade blivit svårt att fotografera den. Min kamera är inte vädertätad och vid det här laget regnade det alltför mycket för att jag skulle våga ha kameran framme längre stunder. Ett snabbt foto från Svartbäcken fick räcka.

Inte enbart lavarna trivs nu. Mossor och ormbunkar grönskar också även uppe i träden.

Om det blir någon sol idag återstår att se. Prognoserna är inte gynnsamma.

2 kommentarer:

imsys sa...

Ja du, igår var det ett bedrövligt gråväder! Bra att växterna uppskattar vätan, de fick inte alltför mycket av den varan sommaren som gick!

BeBest sa...

I somras var det torrt men nu är det bräddfullt i varje sänka, dike eller sjö. Man får hoppas att marken tar åt sig av nederbörden. Jag tror allt vatten behövs där och eftersom det inte är mycket till tjäle att tala om borde det vara möjligt att få ner lite av allt som nu ligger på ytan.

Skicka en kommentar