Gryning

Gryning

söndag 23 februari 2014

En dimmig gryning


Det blev en tidig morgon i går. Jag har länge hoppats få en gryning med solsken men det har inte molnen gillat. De har ställt sig i vägen för såna förutsättningar. Igår gav de dock med sig och öppnade för en lösning med klar himmel och viss dimma vid marken. Jag var inte sen att passa på detta tillfälle.

Promenaden gick mot Backa gård. Då fanns det fortfarande flera centimeter snö kvar på skuggade och vindskyddade ställen. Snön hade frusit ihop till hårda knastrande klumpar. De var därför inte möjligt att gå tyst på den sällan trafikerade och oplogade vägen, så något klövvilt räknade jag inte med att få se. Det fanns gamla och ibland isiga hjulspår att följa. Det var nödvändigt att vara observant och och planera var fötterna skulle sättas. Jag föll inte men halkade till rätt ofta. 

Ute på fälten bortom Backa Gård drev dimmorna fram. Solen var på väg upp och jag skyndade mig mot den plats där jag i höstas stod för att få de rätta dimmiga vyerna.

Även vid Hovmanstorp försökte solen sätta färg på dimmorna.

Från Hovmanstorp fortsatte jag vägen fram mot landsvägen och följde den fram till bron över ån vid Genne. Landsvägen var lömskt hal. Tanken var att se ifall det gick att få med sig dimmiga vyer från åkrarna vid Genne Gård och Backasjön. Det gick naturligtvis men solen hade hunnit stiga väl mycket för att dimman skulle få rätt färgton. Jag fortsatte förbi dammen vid Genne Kvarn och hittade bäverspår intill stranden av Lillsjön. Det är parningstid för dem nu och djuren är ute och rör sig om nätterna. Det är första gången jag sett deras spår i snön men ute på en av holmarna i sjön har de sin hydda.


Lillsjön låg spegelblank med aningen dimma borta vid inloppet till sjön.

Solen började värma och frusna vattendroppar på trädens och buskarnas grenar och kvistar började tina upp.


Vid Luvsjön föll långa skuggor över isen.

Idag finns knappt någon snö kvar, Endast små högar återstår av plogvallarna och med den vind och vårtemperatur vi förväntas få, lär inget alls av vintersnön finnas kvar i morgon.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Magiska dimbilder! Verkligen! Du är en riktig dimexpert. Så roligt med bäverspåren! Alla dina bilder idag andas en stor glädje över naturens skönhet. Den nedersta med långa skuggor över isen och dess färgskala är jag lite extra svag för. Björkarna som skiftar skirt i lila mot en brun bakgrund, de blå skuggorna…och ännu lite snö. Vattenglittret i nyponbusken är ren vårglädje och en blank sjö med en röd stuga - underbart! Jag förstår att du njöt av din promenad.

BeBest sa...

Landskapet, årstiden, ljuset och vädret serverar mig möjligheterna och jag gör som alla vid smörgåsborden, jag tar för mig. Ibland vet jag inte vad jag fått med mig hem, ibland inte. Går det att göra det njutbart försöker jag också få till det så. Det som inte passar min smak åker ut.

Jag har med tiden lärt mig att samspelet mellan ljus och dimmor kan skapa en speciell känsla i ett annars ointressant motiv. Ser jag såna möjligheter försöker jag få med dem. Ta bort dimmorna ur de här fotona och kvar är inget av värde! Samma om solljuset skulle försvinna.

Det är en fråga om att fånga ljuset medan det skapar stämningen i motivet. Du vet ju själv hur man gör och jag försöker lära mig.

Skicka en kommentar