Gryning

Gryning

söndag 2 februari 2014

Grå dag i blå toner


Sakta steg temperaturen och nådde tövädersgrader. Luften blev disig. Molntäcket stängde ute solskenet och lät luftfuktigheten hållas. Vinden svag men gjorde sig då och då påmind i form av lätta pustar. Så var de yttre omständigheterna under gårdagens eftermiddag då kameran och jag gick ut för att se på världen omkring oss och i sinom tid även besöka en livsmedelsbutik.

Vi gick mot Carl Ugglas Park. Där skulle nya beslut om promenadens riktning och delmål tas. Jag sökte variationer på gamla foton och i bästa fall kanske även hitta något jag inte visat på länge. Ni känner ju min miljö ganska väl vid det här laget men jag hoppades kunna komplettera bilderna med något ytterligare.

Vid Backa Hage Kan det se ut så här en disig januaridag.

Vi fortsatte genom sjödelen av Carl Ugglas Park och stod så vid den lilla utvidgningen av Svartbäcken, vilken förbinder Duveholmssjön med Djulösjön. Snön låg vattensjuk på isen.

I den mera strömmande delen av bäcken har jag då och då sett strömstaren men nu var den någon annanstans, kanske vid det andra flödet mellan sjöarna, forsen vid Djulö Kvarn? Jag gick dit men såg ingen strömstare utan promenaden fortsatte vidare runt Duveholmssjön. Solen, som fanns någonstans på andra sidan molnen, började gå lågt och ljuset blev mera blåtonat och mörkare.


Vi kom runt sjön och även till Ica och fick med oss vad vi ville ha därifrån. Idag fortsätter tövädret och diset.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Som vanligt väldigt vackra bilder. Den andra bilden tilltalar mig mycket. På något sätt påminner den mig om min mor, det måste vara något med färgerna...

BeBest sa...

Vet du, jag tänkte på dig när jag såg snön, isen, vattnet och de färger de hade. Du har ju sagt att du tycker om den färgskalan och jag tyckte den lyste upp i det övriga gråblå, så jag blev glad då jag hittade den.

Skicka en kommentar