Gryning

Gryning

söndag 16 februari 2014

Håglös & Planlös & Rådlös


Jag är för tillfället tömd på kreativitet. En stor del av dagarna går åt att med kritiska ögon granska gamla vinterfoton. Tidningen Foto arrangerar en jubileumstävling med temat ”Vinter”. 

Jag antar att det behövs mer för att ha någon chans för att bli en vinnare än ett allmänt vackert foto. Så många spektakulära bilder har jag inte att välja bland. De flesta är tämligen vanliga vyer över ett vintrigt landskap. 

De som skulle kunna bli mitt bidrag har jag redigerat om för att om möjligt göra dem lämpliga. Tre får vara med och jag har för närvarande fem kandidater. Jag kan förvärra förvirringen med att lägga till ytterligare foton men de behöver i så fall putsas upp lite extra först.
Sjörök

Rimfrost & Sjörök

Mot kvällningen

Rimfrost & Motljus

Uppstyltat

Kan ni hjälpa mig att välja?

8 kommentarer:

Äldsta Dotra sa...

Första och sista gillar jag bäst. De andra är väldigt vackra de också. Men måste jag välja så är första bäst och sista nästbäst.

baraenbildavmig sa...

Den första bilden är underbar med den gyllene sjöröken. Den andra kanske är för lik även om den också är jättebra. Trean är vacker, men kanske är motivet ganska vanligt. Din bild har dock något extra när solen dessutom färgar snön. Vassbilden är fin - men hur är det med dina spetsmönstrade isbilder?

Boel sa...

Jag gillar sjöröken. Båda två. Rimfrost och de blåskuggorna på snön är också bra. Tur att det syns att någon gått där tidigare annars hade det inte blivit så bra skuggor.

BeBest sa...

Den första är självskriven! Den sista har också något speciellt och är en stark kandidat att få vara med.

BeBest sa...

Som sagt sjöröken är självskriven av många skäl. Jag håller med om att nästa sjörök mest känns som en uppföljare av den första. Trean tycker jag är vacker men vackra foton finns det gott om. Hur står den sig i den konkurrensen? Jag är osäker på den. Vassbilden kommer nog med och isfotona har jag inte övervägt än färdigt än. Det kan bli så att någon av dem platsar.

BeBest sa...

Sjöröken är given. Det hade jag klart för mig sedan länge. Men man kan ju ha med tre foton och då är frågan om någon av övriga blir bra komplement. Vassbilden är helt annorlunda och visar något man sällan ser, därför tror jag på den som lagkompis.

Märit i Mariehem sa...

Jag tycker att första och sista bilden är bra kandidater till tävlingen.
Älskar den första bilden! Mitt i vintern finns där så mycket liv i bilden.

BeBest sa...

Förutsättningarna för att sjöröken ska uppstå inträffar inte så ofta här i södra Sverige. I norra delen av landet är det vardagsmat att älven ryker om vintern.

Står solen i en mycket spetsig vinkel i förhållande till marken så får man dimman guldfärgad annars blir den mer och mer vit eller gråtonad.

Jag såg 2010 ett foto som NatureFootstep tagit med sjörök från Krämbol. Sen stod jag varje solig dag vinterdag intill bron vid Krämbol för att vara beredd ifall fenomenet skulle uppstå men det var inte kallt nog. Förra året den 18/1 hände det åter att sjöröken uppstod och jag hade precis hunnit på plats. En kvart senare var skådespelet över.

Den 24:e samma månad var det åter dags och nu hade det även hunnit bildas stora mängder rimfrost. Solen hade dock börjat ta höjd över horisonten så färgerna blev inte så gyllene.

Skicka en kommentar