Gryning

Gryning

måndag 3 februari 2014

Inget nytt under molntäcket


En ny grå dag är på väg. Just nu ska solen gå upp men det kan jag inte se något av, eftersom molntäcket är kompakt. Jag har väl tänkt sysselsätta mig med något annat än att stirra på molnen men i denna stund har jag inte något bättre för mig än så. 

Tövädret har fortsatt men det märks inte så mycket av det på snön än men den är väldigt fuktig. Fryser det på igen - det kommer det att göra under natten mot onsdag enligt vädergissarna - blir det inte lätt för det betande viltet att ta sig genom de då hårda snön för att hitta föda. Jag har sett att markägarna och jakträttsinnehavarna i förebyggande syfte ställt ut ensilagerullar i skogen och på platser dit hjortar och rådjur gärna går eller befinner sig. Sånt måste man börja med innan jul även om det då är lätt att för det vilda att hitta mat. Deras magar behöver sakta vänja sig vid ensilaget eller annat man stödutfodrar med annars kan den goda viljan göra ont värre, om djurens tarmflora inte är anpassad till den kraftigare kosten som ensilaget innebär i förhållande till de vissna örter och gräs som nu sticker upp ur snön.

Någon vacker och nytagen bild från världen här utanför mitt fönster har jag inte att bjuda på men jag letade fram ett precis årsgammalt foto ur skåpet istället. 

Sköt om er!

2 kommentarer:

imsys sa...

Hos mig är det också synnerligen grått. Kanske en bra dag att få något vettigt gjort istället för att ständigt lurpassa med kameran...

BeBest sa...

Vi får nog behålla detta väder fram till eftermiddan och kvällen i morgon. Sen tror vädergissarna att det klarnar upp. Det vore ju trevligt som omväxling.

Skicka en kommentar