Gryning

Gryning

onsdag 5 februari 2014

Jag går inte på det


Ungefär två veckor innan jul började det komma epost som påstods ha antingen FN, Telia eller min bank som avsändare. I dessa meddelanden uppmanades jag att ta kontakt med avsändaren via angiven länk och på så vis få tillbaka pengar eller åter få tillgång till mitt konto. 

Försöken att bluffa mig pågick någon vecka in på detta år. Nu börjar det komma förslag om gemensamma affärer. Jag får veta att någon person i hög ställning på någon obskyr kinesisk bank har möjlighet att stjäla åt sig ett mycket stort men ännu oregistrerat belopp. För att genomföra kuppen måste vederbörande använda ett utrikiskt bankkonto och nu uppmanas jag att delta mot god ersättning. 

Jag kan förstå att man kanske kan tänkas att i hemlighet vilja föra ut pengar ur Kina eller något annat land men jag kan också tänka mig att metoden det skulle genomföras på troligen är ett säkert sätt för personen i fråga att beställa sin egen arkebusering och garanterat få den levererad. Redan mailet till mig torde ha förorsakat vederbörandes arrestering, för inte tror jag att det passerat den kinesiska internetkontrollen oupptäckt. Vem avsändaren egentligen är vet jag inte men inte är det någon kinesisk, taiwanesisk eller sydkoreansk bankchef som agerar bakom sin banks rygg på ett så enfaldigt sätt.

Vad allt detta egentligen handlar om är att lura mig att lämna ut uppgifter om mina bankkonton, så avsändaren, vem det nu är eller var den befinner sig, på ett par musklick ska kunna tömma dem. Jag går inte på det. Gör du?

2 kommentarer:

imsys sa...

Jag får ibland någon sådan där skum post. Telia släpper dock nästan aldrig igenom sådana dumheter.

BeBest sa...

Hotmail sorterar ut dem och placerar dem i skräpposten. Där ligger de en vecka och tas sedan bort. Under den tiden har användaren möjlighet att själv avgöra om budskapet är skräp eller av bättre värde. Någon gång har det faktiskt hänt att Hotmail sorterat fel men det var länge sedan nu.

Skicka en kommentar