Gryning

Gryning

fredag 21 februari 2014

Kaskader


Häromdagen stod jag ovanför vattnet vid en regleringsdamm. Dammen dämmer upp vattnet och skapar på så sätt Lillsjön mellan Genne och Krämbol. Vid Genne kvarn finns ett mindre kraftverk. Just nu är det tvunget att släppa förbi en del vatten eftersom tillrinningen är mer än god. 

Det var ovanför detta utsläpp jag stod och såg kaskader av vatten skumma ut i skuggorna nedanför mig. Jag försökte fånga sprutet på bild. Det gick väl sådär. Jag har inte försökt förändra färgerna vid bildredigeringen men däremot arbetat med att förstärka kontrasterna och skärpan. Under redigeringens gång har jag behövt mätta alla färger lika för att behålla dem. Det intressanta är att vattnet som i mina ögon framstod gulbeigebrunt och liknande skummet på öl bytte färg av min behandling. Alla tre fotona har fått samma redigering men färgerna har förändrats. Den översta bilden använder jag nu som skrivbordsbild på datorn.




Det kom en del snö och regn igår och mer regn faller idag. Få se om något finns kvar av snön i morgon då det kan tänkas bli sol igen.

2 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Underbara vattenbilder! Förstår att du har den översta som skrivbordsbild.

BeBest sa...

Tack Du! :-)

Jag började tröttna på fotot jag tog i höstas, då dimman låg över Viren och solen var på väg att lysa upp landskapet.

Skicka en kommentar