Gryning

Gryning

tisdag 18 februari 2014

Solglitter och orädda fåglar


Mina förhoppningar om att få solsken uppfylldes med råge under gårdagen. Tillfället passade naturligtvis för en lång promenad och jag funderade så smått på att avverka flera mil under dagen. Jag började med att söka mig ned till stranden av Duveholmssjön. Där råkade jag skrämma två hägrar och jag trodde att de till hörde den grupp jag sett vid Krämbol kvällen innan. Fåglarna flög tvärs över sjö och fick sällskap på iskanten av ytterligare en häger. Jag antog att den fjärde befann sig någonstans i grannskapet men att den stod skymd. Jag tog foton av fåglarna men distansen medförde att hägrarna blev som små prickar. Inget att visa med andra ord.

Från Duveholmssjön gick jag mot Lillsjön och Krämbol. Det rinner in mycket vatten nu. Solen passade på att dekorera med glitter.

Mitt antagande om hägrarna vid Duveholmssjön visade sig vara fel. De fanns kvar på sin skyddade sten i Lillsjön. Jag gick runt sjön och försökte hitta andra vinklar att ta bilder från men det var från den röda bron vid det gamla nedlagda marmorsliperiet de blev bäst. Till att börja med stod fåglarna ungefär som kvällen innan men under dagen flyttade en av dem sig ned till en mindre sten i vassen till vänster och finns därför inte med på dagens sista soliga hägerfoto.

Det gick många timmar medan jag letade möjligheter och fotovinklar från alla ställen det gick att ta sig fram till vattnet. Av mångmilavandringen blev det inte så många kilometer avverkade. På återvägen såg jag en nötskrika. Den satt lägligt till och verkade heller inte vara särskilt rädd. Jag prövade att få foton av den. Vanligen brukar en höjd kamera medföra en omedelbar flykt reaktion men nötskrikan satt kvar och granskade mina förehavanden med stort intresse.

Idag är det också solsken men det kommer att upphöra under eftermiddan.

4 kommentarer:

imsys sa...

Baskade internet - får inte in någon kommentar!!!

imsys sa...

Haha, det hjälper att klaga!

Härliga solskensbilder! Kul att du fick korn på nötskrikan också!

BeBest sa...

Det har ofta hänt mig på sista tiden att Blogspot svarar då jag vill gå hit. Jag vet inte om det är för att folk använder webben extra mycket nu i olympiadtider eller om de håller på att byta ut gamla servrar och inte får in de nya fullt ut i alla system. Någonstans på vägen segar det eller låser sig.

BeBest sa...

Ja, man måste klaga och ibland sparka datorn lite på smalbenen också, för att den ska förstå att nu är det allvar av och skärpning gäller!

Nötskrikor har jag inte haft tillfälle att få på bild förr så den vackra fågeln blev jag glad åt!

Skicka en kommentar