Gryning

Gryning

söndag 2 mars 2014

En god guldkant blev det


Vad gör man en dag då de grå molnen kletar sig fast över trakten och knappt släpper igenom något dagsljus? Igår var jag faktiskt tvungen att ha kökslampan tänd mitt på dagen för att kunna läsa en tidning. Det var då jag kom på att jag skulle lyxa till min mat en smula. Det skulle kanske förgylla tillvaron en aning.

I frysen hittade jag en liten bit dovhjortskalvfilé. Det var en julkklapp från ”Mingla” och hennes jagande man Peter. Sådana delikatessert äter man inte var dag precis men nu var det absolut dags att göra det. Jag strimlade köttet, stekte det hastigt och stuvade stekt lök, champinjoner och färggranna grönsaker tillsammans med en stor bit ost. Till det hade jag kokt potatis. 

Det blev en synnerligen god guldkant på tillvaron och den räcker i flera dagar till.

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

I morse tittade solen fram en stund men nu är den försvunnen och samma envisa gråhet har lagt sig över allt. Låter väldigt gott med dovhjortsfilén. Här blev det enkelt med omelett med räkstuvning.

BeBest sa...

Här verkar det som molnen öppnar en del gluggar ibland efter mörkrets inbrott men sluter tätt under dagen. Kanske får vi se solen i nästa vecka. Omelett med räkstuvning är minsann inte att förakta! Det var väldigt länge sedan jag åt det!

Märit i Mariehem sa...

Utmärkt sätt att möta en gråmulen dag på! Det lät fantastiskt gott!

BeBest sa...

Det blev alldeles onödigt gott! Jag har varit och nallat flera matlådor så godsakerna tar slut redan i morgon.

Skicka en kommentar