Gryning

Gryning

onsdag 12 mars 2014

En grann gryning


Min kamera har ett program som ska vara särskilt lämpat för att återge de röda och gula färgerna vid solnedgångar. Jag har redan prövat det under två kvällar och nog kommer de färgerna fram alltid! Nu var det dags att se ifall det även gick att med den inställningen få fram himlens kulörer och skiftningar minuterna innan solen klättrat upp över horisonten. Helt klart sätter kamerans speciella program för aftonrodnader himlen i brand även i gryningen. Jag har blivit tvungen att dämpa och bleka ner färsexplosionen och ändå är färgerna oerhört starka.

I samma stund solen blivit synlig blir programmets tolkning av tonerna inte lika intensiv. Med den inställningen aktiv bländas kameran och himlens färger bleks bort helt. 

Jag hade hoppats på att få en grann gryning med en aning kalldimma över åkrarna vid Backa gård. Det var rimfrost på marken men någon dimma eller dis uppstod inte. På avstånd hade jag kunnat följa en liten grupp dovhjortar. Jag uppfattar det så att det är två hindar med varsin kalv där långt borta.

Jag försökte få en vacker översikts bild där himlens färger och detaljerna på marken och i skogsbrynet framgick men det klarade inte kameran med någon inställning överhuvudtaget. Antingen himmel i färg och resten svart med gryningsprogrammet eller marken synlig och himlen vit med de mera normala inställningsmöjligheterna. Varsågod och välj! Eftersom jag redan hade fått en överdådig himmel fick det bli en marknära vy.

Hjortarna kom från området längst bort i bild. De passerade ett jakttorn och fortsatte fram mot mitt håll, för att så fortsätta upp mot höger och fram till skogen.



Jag insåg att mer vardagsspänning än så här kunde jag inte förvänta mig att få den här gången och tackade för mig. 

I skuggorna låg rimfrosten kvar på marken.


Där solstrålarna kom åt, började de också försöka smälta kristallerna och de frusna dropparna.

Jag hade fortfarande inte givit upp hoppet om att få till ännu en färggrann motljusbild med solen uppe över skogen. Nja, jag vet inte jag. Programmet för aftonrodnader och gryningar har sina begränsningar och nu vet jag när det är dags att byta inställning!

På marken började så rimfrosten smälta och solen tände små lyktor i dropparna.

Gryningen övergick i en solig morgon och dag medan jag vandrade hemåt. Solljuset hade blivit så intensivt att inte ens HDR_funktionen klarade att återge himlens blå färger.

En ny tisdag hade börjat. 

4 kommentarer:

baraenbildavmig sa...

Ja, det var då verkligen en färgexplosion! Hur stämmer den överens med det du såg? Härligt att vara ute i gryningen med kameran. Små vattendroppslyktor i grässtråtopparna är ren poesi att bli lyrisk över.

BeBest sa...

Nu stämmer den rätt bra men rakt ur kameran var det väldigt mycket mera av alla färger.

baraenbildavmig sa...

Ett fantastiskt skådespel!

BeBest sa...

Sen när solen nådde horisonten smetades färgerna samman och blev mer som en gegga av gulröttorangebeigebrunt som på himlen bakom björkarna.

Skicka en kommentar