Gryning

Gryning

måndag 24 mars 2014

En skön kväll


Många gånger har jag i år varit bort till Gatstuberget med avsikt att dra fördel av utsikten västerut och på så vis kunna fånga solnedgången. Igår var jag åter där och fick med mig en rejäl bunt färgstarka bilder. Några klarade inte den första granskningen och fler ska sorteras bort men de som sen klarat sig fram till att få godkänt ska också ha sin beskärda del av redigering. Det ska väl bli av det också när tid kommer till det.

Ett foto som jag tog på vägen dit är detta. 

Idag är det tvättdag så några dagslånga promenader kommer jag inte att hinna med.

4 kommentarer:

imsys sa...

Vackert med den solgenomlysta vingen!

BeBest sa...

Tack Imsy! :-)

Gåsparet plaskade och kråmade sig för varandra. Jag antar att det var ett förspel inför parningen. Detta ville jag fånga på bild. Nu drog det ut på tiden att få det gjort och jag ämnade också vara på en helt annan plats ganska långt bort från den här viken om en inte alltför väl tilltagen tidsrymd. Jag skulle ju till Gatstuberget. Så när gåsen började på nytt att flaxa knäppte jag och lämnade dem ifred med sitt. Jag hade nog lite tur med bilden också.

baraenbildavmig sa...

Det var ett härligt vårfoto på gässen! Jag såg en parning häromveckan som såg otäck ut. Det var två anddrakar som nästan dränkte en gräsandshona och var synbart väldigt våldsamma.

BeBest sa...

Det är så det brukar gå till bland simfåglar. Honan tvingas bära hanen under själva parningsakten. Eftersom hanen då är tämligen försvarslös blir han vanligen attackerad av andra villiga hanar. Det är den som ändå håller sig kvar på topp som får jobbet gjort.

Skicka en kommentar