Gryning

Gryning

fredag 14 mars 2014

Går ränderna inte ur


Idag ska jag göra det enkelt för mig. Jag ska utan att orda så mycket om det utan endast visa en serie foton från gårdagens promenad.







Jag har fler foton men de kräver extra åtgärder av ett slag jag inte behärskar. Om jag kan lösa dessa problem med flygplanens avgasränder kommer dessa bilder att visas men inte annars. För att ni ska få en aning om eländets omfattning ska jag dock visa ett foto. Vet du hur man får bort ränderna, får du gärna berätta det.
Hur får jag bort ränderna genom solen?







4 kommentarer:

imsys sa...

Åh så många vårtecken på en gång!!! Tofsvipa, trana och nässelfjäril, minsann! Jag har "bara" sett lärkor utöver de vanliga svanarna och diverse mindre smått.

För att få bort ränderna behöver du nog faktiskt ett program som Photoshop. Jag använder Photoshop Elements som kostar runt tusenlappen och är fenomenalt bra. Kanske det går med Gimp som liknar det programmet men är helt gratis.

BeBest sa...

Jag har försökt använda kloningsverktyget med avsikt att täcka över ränderna med färgen närmast randen. Det går men blir inte snyggt. Resultatet ser värre ut än vad bilden är från början.
Jag blir nog tvungen att skaffa mig Elements trots allt.

baraenbildavmig sa...

Det översta fotot är som ett minne från svunna tider, behagligt och vackert. Jag instämmer i det Imsy skriver om vårtecken. Fåglar är jag ju dålig på så jag regerar inte om "vårtecknen" flyger omkring. Men fjärilen. Jag gav mig iväg igår på cykel för att leta efter vårblommor och förhoppningsvis en fjäril, men återvände hem med en massa rör och stenar. Inte en enda blomma eller fjäril.

Jag kan inte hjälpa dig med ränderna. Jag skulle låta bli fotot eller ha med ränderna som något extra. Det enda jag ibland använder är retuschpenseln för fläckar eller mindre grenar, annars beskärning. En vacker dag kanske behovet uppstår även för mig och då kan du tipsa om vad du fann för verktyg.

BeBest sa...

Det var inte riktigt meningen att jag skulle använda inställningen för solnedgångar här men eftersom den fungerade rätt bra för soluppgångar också hade kameran den inställningen kvar. Då jag så såg resultatet så tänkte jag: Tja varför inte, jag kan ju ha den kvar som en variation på temat. Sen körde jag vidare med den en stund till då det gällde landskapsvyer med sjön som bakgrund men resultatet var inte lika bra eftersom solen steg och himlen blev blåare och blåare. Det är av misstagen man lär sig!

De i övrigt bästa fotona med ränderna kommer jag att spara tills vidare. Jag ska fortsätta att pröva mig fram på dem. Övning ger färdighet sägs det.

Skicka en kommentar